fbpx

Sony dwingt spelers om eerder verkregen PlayStation Plus kortingen terug te betalen

PlayStation Plus

Sony heeft de nieuwe PlayStation Plus in Azië uitgerold en een hoop gamers kopzorgen bezorgd. Gebruikers die hun oude PS Plus abonnement met korting hadden aangeschaft, moeten bij overstappen dat verschil terugbetalen. Volgens Sony gaat het om een technische fout en krijgen die spelers de extra kosten terugbetaald.

Op reddit deden verschillende Aziatische gamers hun verhaal. Het overstappen naar de nieuwe PlayStation Plus zou normaal kosteloos moeten gebeuren als je de basisabo Essential kiest. Maar gebruikers die hun huidige abo met korting kochten, worden verplicht het verschil terug te betalen. Wie dat niet doet, kan niet instappen in het vernieuwde PlayStation Plus.


Gebruikers die hun abo willen upgraden naar Plus of Premium, moeten dus zowel het prijsverschil tussen categorieën bijbetalen alsook de verkregen korting terugbetalen. Iets wat bij veel gamers in het verkeerde keelgat schiet.

En dan is er nog het probleem van de stacking: wie op voorhand voor meerdere jaren een abonnement heeft opgestapeld, moet meteen de upgradekosten voor de ganse periode ophoesten en kan niet voor korte periodes upgraden. Een dure grap dus.

Heb je bijvoorbeeld een PlayStation Plus abo die nog drie jaar geldig is, kan je enkel overstappen naar een duurdere abo voor die volledige periode. Eerst een maandje Premium proberen en dan terugschakelen naar Essential bijvoorbeeld kan niet. Voor de duurste abo Premium moet je dan meteen 180 euro bovenop het gewone abonnement betalen. Tijdelijk up- of downgraden is geen optie als je abo’s gestackt hebt.

Sony heeft ondertussen gereageerd dat het om een technisch probleem gaat. De uitgever belooft een vergoeding aan alle consumenten die te veel betaald hebben voor hun nieuwe abonnement. Al lijkt het toch ook deels het plan van de uitgever geweest te zijn.

In een eerder gelekte mail van de klantendienst van PlayStation Hong Kong staat te lezen dat ‘PS Plus lidmaatschappen, die aangekocht zijn met korting, niet van extra kortingen gebruik kunnen maken. Als je bijgevolg wil upgraden naar de Extra of Premium categorie, zal je het verschil tussen de origineel betaalde kortingsprijs en de normale prijs van die categorie moeten bijbetalen’.

Dat Sony het verschil tussen categorieën laat bijbetalen, is logisch. Maar een eerder verkregen korting terug in rekening brengen? Behoorlijk frappant. Enkele weken geleden maakte Sony ook al het verlengen van PS Plus abo’s al onmogelijk, net om stacking te voorkomen.

Bij ons lanceert het nieuwe PlayStation Plus op 22 juni. Hopelijk maakt Sony geen twee keer deze fout.

Een reactie achterlaten