NBA 2K24 is allesbehalve een slam dunk

nba 2k24 review

Getest op: Xbox Series
Ook beschikbaar op: PS4/Xbox One/PS5/PC/Switch

Onze jaarlijkse NBA 2K-review is net als de franchise zelf een plaat die blijft hangen. De heerlijk gepolijste basketbalactie op het veld kent geen gelijke, en is ook dit jaar alweer een tikkel beter geworden. Maar daartegenover staat 2K’s op microtransacties gestoelde verdienmodel. En dat is perverser dan ooit.

Niet free-to-play

De afgelopen jaren pleitten we meermaals voor een andere insteek: maak NBA 2Kfree-to-play, implementeer gaandeweg (al dan niet betalende) updates en ga los met je microtransacties. Niet dat we dergelijke gratis games een warm hart toedragen, maar we zouden ons toch minder bekocht voelen.

Maar kennelijk zien veel gamers er nog steeds geen graten in om bovenop de adviesprijs van om en bij de 60 euro nog een smak geld te pompen in Virtual Currency, opdat je zelfgemaakte speler geen kneusje hoeft te zijn in het hyperpopulaire onlineluik van de MyCAREER-modus. Zonder noemenswaardige concurrentie blijft het eenzaam aan de top voor 2K. We zeiden het toch al? De plaat blijft hangen.

NBA 2K24 review 1

ProPlay

Maar goed, zoals eerder vermeld schiet 2K Sports ook raak dit jaar. Sterker zelfs: voor de offline gamer die nimmer in The City vertoeft, maar het liefst van al zijn favoriete ploeg richting kampioenschap gidst, is deze NBA 2K24 een waar genot. De opvallendste nieuwigheid heet ProPlay, die door middel van een gewiekste AI bepaalde plays die tijdens echte wedstrijden plaatsvonden, rechtstreeks implementeert in de game. Het gevolg: de animaties ogen weer een pak realistischer, bovenal in combinatie met de alweer verbluffende visuals.

Bovendien vallen de spin moves, stepback dribbles en cross-overs vloeiender aan elkaar te linken; teamgenoten snellen weer slimmer richting hoop of driepuntlijn en passen uitdelen verloopt opvallend accurater. Kortom: op het veld zelf hebben we absoluut niet te klagen. Maar toegegeven, dat is eigenlijk al jaren zo. Desalniettemin maken de subtiele tweaks een merkbaar verschil.

nba 2k24 mamba moments kobe 4k 42.jpg

Mamba Moments

Ook inhoudelijk staat 2K24 traditiegetrouw bol. Nummer 24 staat vanzelfsprekend helemaal in het teken van The Black Mamba zelve, Kobe ‘Bean’ Bryant. De Lakers-legende, die in 2020 tragisch aan zijn einde kwam na een helikoptercrash, krijgt in deze game een eerbetoon in de vorm van spelmodus Mamba Moments.

Hoewel we ervan genoten om de Seattle Supersonics opnieuw te vernederen met 12 driepunters of 62 punten te scoren in drie kwarten tegen de Mavericks, hadden de Jordan Challenges van vorig jaar een pak meer flair en glans. Bovendien is het gebrek aan Kobe’s classic tegen de Raptors, waarin hij liefst 81 punten maakte, een waar misdrijf.

5 NBA 2K24 MyTeam Steph Curry.jpg

Grindfest

Uitgebreid is zoals steeds het kernwoord voor deze basketbalreeks. Alle modes uit de voorgaande edities – MyNBA, MyTEAM, Pro-Am, WNBA… – zijn aanwezig en doen allemaal dienst als vanouds. De grote toevoeging waar 2K Sports sinds enkele jaren mee uitpakt, is The City, het onlineluik van de populaire MyCAREER-modus. In een grote urbane open wereld moet jij jouw zelfgebricoleerd evenbeeld naar de top zien te shotten in een soort RPG-MMO. Uiteraard vormt basketballen de spil van dat alles, maar er valt ook naast het veld genoeg gekkigheid te beleven en vooral: te kopen.

Ronduit belachelijk is het dat je personage continu vergeleken wordt met de groten à la LeBron en Mike, maar dat je het met erg magere skills moet stellen die je dient op te vijzelen door ofwel disproportioneel lang te grinden, ofwel door VC aan te schaffen. Beide opties zien we simpelweg niet zitten, en dus laten we deze vlaggenschipmodus grotendeels voor wat hij is. Maar kennelijk zijn we in de minderheid.

NBA 2K24 review 1

Gemengde gevoelens

Zoals ieder jaar zadelt NBA 2K24 ons weerom op met gemengde gevoelens. Alles hangt ervan af hoe je deze game wilt beleven. Ben je een aspirant-manager die graag seizoen na seizoen doorploegt met je favoriete team, of daag je graag je beste kompaan uit in vriendschappelijke partijtjes – zowel on- als offline -, dan is deze aflevering haar adviesprijs waard.

Wie zich daarentegen het liefst in The City verdiept heeft hopelijk te veel tijd of spaargeld op overschot, anders valt deze nieuwste aflevering veel moeilijker aan te raden. Ieder jaar blijven we hopen dat 2K tot inkeer komt, maar dit keer neemt cynisme de bovenhand. De review voor volgend jaar laat zich al raden.

6.9
NBA 2K24
  • visueel indrukwekkend