fbpx

Pokémon Go-maker: "Afgelopen zomer was bijzonder zwaar"

Tijdens een interview met Eurogamer heeft de bedenker van Pokémon Go openhartig gesproken over de lancering en de toekomst van de app. Opmerkelijk, want Niantic Labs weigert doorgaans elke commentaar. De reden is nu duidelijk: ze hadden het gigantische succes van de app niet zien aankomen en werden overweldigd door de wereldwijde aandacht en vele bezoekers.

De makers hadden hun creatie sterk onderschat waardoor de app in tal van landen uitgesteld moest worden. Langzaam maar zeker verscheen de game dan toch, maar Niantic heeft er behoorlijk hard voor moeten werken. Chief Marketing Officer Mark Quigley:

“Wij werden bij Niantic gewoon weggeblazen door de vele reacties op Pokémon Go. We werden op verschillende vlakken verrast, waardoor afgelopen zomer voor ons bijzonder zwaar was. Niemand in de studio heeft veel geslapen.”

Dat de makers het succes van de app compleet verkeerd hadden ingeschat, had zijn praktische gevolgen. Door het grote aantal bezoekers, moesten de servers voortdurend onderhouden worden en was het daarom alle hens aan dek. Met een communicatiestop tot gevolg:

“De reden waarom mensen niets van ons hoorden? We waren voortdurend in de weer met de servers. We wilden er zeker van zijn dat de game online zou blijven en dat vergde een gigantische inspanning van het team. Met de launch van Pokémon Go hadden we zelfs geen community manager in dienst om het nieuws uit de studio mee te kunnen delen. Dat hebben we nu wel, zodat we transparanter kunnen zijn.”

Niet lang na de release doken dan ook de eerste third-party apps op zoals PokéVision die de locaties van zakmonstertjes ij kaart bracht. Aanvankelijk had Niantic daar geen problemen mee, maar later moest de studio volgens Quigly noodgedwongen een verbod invoeren:

“De third-party apps zorgden voor teveel stress op onze servers, aangezien ze ook data in de servers van Pokémon Go gingen zoeken. Toen de servers zo hard werden belast dat we ze offline moesten halen, hebben we third-party apps verboden.”

Fans waren niet tevreden, maar het heeft het leven van Niantic en vooral de app zelf veel gemakkelijker gemaakt. Nu de drukke zomerperiode erop zit, kijkt Niantic vooral naar de toekomst. Onlangs lanceerde de ontwikkelaar al een Halloween-event en ook dailies werden al toegevoegd aan Pokémon Go.

Voor de toekomst heeft Niantic dan ook grote plannen. Quigley legt uit:

“Wij willen een levensduur als die van World of Warcraft. Let wel: bij ons gaat het niet om de winst. Wij willen simpelweg de fans tevreden stellen en de franchise de eer geven die ze verdient.”

Een van de eerste nieuwe – of liever terugkerende – features, is het Nearby-systeem die de aanwezigheid van Pokémon verraadt. Gedaan met doelloos zoeken naar Pokémon dus, maar wat brengt de toekomst nog? Kunnen we eindelijk ten strijde trekken met legendarische Pokémon?

“In de volgende weken volgen er heel wat updates. Sommige features duren lang om te testen. Maar geen vrees, ze komen eraan. Hetzelfde geldt voor Legendaries. Zij maken een belangrijk deel uit van de franchise, dus ze komen er wel degelijk. Wij hebben een releaseplan, maar wanneer het allemaal juist komt, kunnen we niet zeggen. We houden je op de hoogte!”

En daar heb je het. Leuke vooruitzichten dus voor Pokémon-trainers. Wij spelen de game nog, maar hoe zit het met jullie?

Laat een reactie achter

/* Test */