fbpx

Na Xbox wil ook Sony advertenties in games stoppen

Sony reclame in games

De toekomst van videogames ziet er iets minder rooskleurig uit. Of beter: minder reclamevrij. Sony zou van plan zijn om advertenties in free-to-play PS4- en PS5-games toe te integreren. Daarmee volgt de uitgever het voorbeeld van Xbox, dat naar verluidt aan een zelfde project werkt.

Het nieuws bereikt ons via Business Insider (BI). De website beweert dat Sony het advertentiesysteem opzet om de ontwikkelaars van free-to-play games meer inkomsten te garanderen. De ontwikkelaars zouden immers een deel van het verdiende advertentiegeld ontvangen. Later dit jaar zouden de eerste advertenties al live gaan in bekende free-to-play titels.


Sony zou momenteel software ontwikkelen die het gamestudio’s makkelijk maakt om in-game advertenties in hun titels te integreren. Het is vooral de bedoeling dat de game-ervaring niet verstoord wordt en de ads deel uitmaken van de virtuele wereld. Zoals digitale reclameborden langs de weg. Of op een gebouw.

Al gaat het ook verder, want Sony zou verschillende formules uittesten waarbij spelers in-game beloningen krijgen voor het bekijken van een reclamevideo. Een beetje zoals gacha games dus.

Uiteraard heeft Sony het project nog niet bevestigd, al verrast dit nieuws niet. De uitgever laat al jaren weten dat de kosten voor blockbusters blijven oplopen. En dit zou een manier zijn om extra inkomsten te genereren.

Daarnaast kan Sony natuurlijk niet achterblijven gezien ook Microsoft een gelijkaardig advertentiesysteem voor Xbox op poten aan het zetten is. In beide gevallen zouden de advertentiesystemen dit najaar gelanceerd worden.

Een reactie achterlaten