Daarom ging de Pokémon Go launch zo moeizaam
Stijn Poelmans |
03 oktober 2016
De launch van Pokémon Go verliep niet al te vlotjes. In België werd de release van de game zelfs uitgesteld omdat de stabiliteit van de servers nog niet op punt stond. De oorzaak was niet zozeer dat de servers hun werk niet deden, maar wel dat Niantic een het succes van de app compleet verkeerd ingeschat had. In tegenstelling tot hun verwachtingen, genereerde Pokémon Go 50 keer meer dataverkeer dan voorspeld. Amazeballs!
In de bovenstaande illustratie staat de oranje grafiek voor het verwachte minimum en de rode voor het verwachte maximum, terwijl de groene grafiek het werkelijke dataverkeer weergeeft. Vijftien minuten na de launch van de app in Australië en Nieuw Zeeland had het dataverkeer het voorspelde maximum al bereikt. Niantic wist op die manier meteen dat het een hit in handen had, al was het wel een ramp voor de servers.
Gelukkig werkte de ontwikkelaar nauw samen met Google, dat zijn Google Cloud openstelde voor de app. Dat zou voor de grootste search engine geen probleem moeten zijn, maar ook Google had niet gerekend op de miljoenen spelers die er na de launch nog bijkwamen. Google Cloud Engineers moesten het dataverkeer dus nauw opvolgen terwijl de app live ging in de rest van de wereld.
Eindbalans: om de servers overeind te houden voor de snelgroeiende user base, moest Google meer dan 1000 extra nodes van de Google Cloud activeren. Hoe groot zo’n node juist is weten we niet, maar met een paar terabytes kom je er waarschijnlijk niet.
Het resultaat mocht er natuurlijk wel zijn, want Pokémon Go werd de populairste app ooit. Tegenwoordig neemt de hype wel af, dus zijn wij benieuwd naar wie de game nog altijd speelt. Waar zijn die handjes?
Handjes op! 3 maanden later, still here! 117 Pokémon sterk, many more to go!