fbpx

Zoveel kost het Sony om een PlayStation exclusives te maken

TLOU2

Sony levert met elke PlayStation exclusive een blockbuster af, maar het kost de uitgever ook bijzonder veel geld. Dat blijkt uit documenten uit de rechtszaak tussen de Federal Trade Commission en Microsoft.

Een van de documenten behandelt de budgetten die Sony uitgeeft aan de ontwikkeling van first-party titels binnen PlayStation Studios. De bedragen waren slecht doorstreept met zwarte viltstift en waren gemakkelijk af te lezen.


Zo onthulde het document dat Horizon Forbidden West 212 miljoen dollar kostte en ontwikkeld werd door een team van 300 medewerkers op vijf jaar tijd. The Last of Us Part 2 had dan weer een budget van 220 miljoen dollar en is gemaakt door 200 medewerkers op vijf jaar tijd.

Het is de eerste keer dat specifieke budgetten onthuld werden voor de productie van grote games. Merk trouwens op dat het gaat om pure ontwikkelingskosten. Marketing, lokalisatie en meer is daar nog niet bijgeteld.

De voormalige Sony-topman Shawn Layden liet in 2020 al vallen dat een business model met enkel singleplayer blockbusters met een dergelijk kostenplaatje niet houdbaar is.

Geen wonder dat Sony meer live-service games wil afleveren. Zo kan Sony een permanente inkomstenstroom genereren, die de ontwikkeling van moderne blockbusters mogelijk maakt.

Een reactie achterlaten