The Last of Us: Part 1 is de ultieme versie van de beste game ooit

last of us review 0

Had The Last of Us uit 2013 na de remaster voor PS4, deze remake voor PS5 écht nodig? De meningen zijn verdeeld. Waar niet over te discussiëren valt: bijna 10 jaar later is dit post-apocalyptische epos nog steeds een onvervalste topgame. De jongens van Naughty Dog brengen hun klepper nu met veel liefde naar PS5, al mocht ze dat prijskaartje toch wat milder hebben gemaakt.

Zeg niet remaster

70 euro voor een remaster?! Ho ho ho, geen remaster, maar een remake. Het verschil: bij een remaster vervangen ze de texturen en poetsen ze alles grafisch wat op. Hier herbouwde Naughty Dog de game helemaal in de nieuwe engine van de sequel. Character models werden vervangen (Joel ziet er nu een stuk ouder uit) of zelfs helemaal vernieuwd (zijn vriendin Tess is haast onherkenbaar). Decors en belichting werden herbouwd en ook de kunstmatige intelligentie van de vijanden werd opgevijzeld. Zodat alles nu technisch op het niveau zit van The Last of Us: Part 2. En beter.

Zo zijn lichaamsanimaties en gezichtsexpressies nu nog een stuk realistischer en gedetailleerder. De belichting is helemaal HDR-proof en de decors zijn 4K-klaar gemaakt of zelfs helemaal nieuw. Kortom: deze remake ziet er fantastisch uit op PS5. Zowel in de Performance (60 fps) als in de minder vloeiende maar haarscherpe Fidelity modus (40 fps, tasty 4K). Heb je een tv of gaming monitor die het toelaat, kan je ook VRR aanzetten en de framerate unlocken. Maar ook in alle andere gevallen ziet deze The Last of Us er weergaloos uit.

Last of us part 1 remake

Joel in je controller

Al heeft deze remake één grote vijand: het collectieve geheugen van gamers. Denk je dat The Last of Us er op PS3 en PS4 even goed uitzag? Bekijk dan even een van de vergelijkingsvideo’s die Naughty Dog met die reden deelde. Je zal versteld staan van het verschil. Van het speeksel dat uit Joels bek vliegt tijdens een verhitte discussie met Tess, tot de duizenden ziekmakende spoordeeltjes die in het metrostation zweven en het zonlicht weerkaatsen. O ja, en die uitgangswonde wanneer je de vijand een welgemikte kogel door de slaap jaagt? Gatver! Het einde van de wereld zag er nooit eerder zo goed én bruut uit.

Naughty Dog heeft ook de rest van de game het PS5-tijdperk binnengeloodst: de besturing is aangepast aan de DualSense (waarbij je echt elke trillingsfrequentie kan gaan aanpassen) en ook de AI van de vijanden is verbeterd, met meer dynamisch gedrag tijdens de combat zoals in deel 2.

Verder voegde Naughty Dog een karrenvracht aan toegankelijkheidsopties toegevoegd. Van praktische instellingen zoals leesgrootte van de ondertitels en aangepaste kleuren voor kleurenblindheid, als opties om motion sicknes te beperken, audio cues toe te voegen en zelfs de volledige besturing te remappen. Coole toevoeging: je kan nu ook de dialogen van de personages door de speaker van je controller laten klinken, met aangepaste trillingen om de emoties te versterken.

last of us review 4

Beste apocalypse ooit

Wat de game zelf betreft, is The Last of Us nog altijd het summum van verhaalgedreven singleplayerervaringen: een verhaal dat je vanaf de proloog bij de keel grijpt, topacteerwerk en een sterk geschreven scenario. De gameplay is onaflatend intens waarbij zenuwslopend sluipwerk afwisselt met actie set pieces die altijd gewelddadig, rauw en realistisch zijn. Mocht je The Last of Us nog nooit gespeeld hebben: niet twijfelen, doen. Wie hem al eerder op PS3 en/of PS4 speelde, zal er ongetwijfeld opnieuw mee aan de slag willen.

De vraag is alleen: aan welke prijs? Ook al hebben ze er bij Naughty Dog ongetwijfeld veel werk, liefde en moeite in gestopt. En ook al hebben ze de uitstekende Left Behind-uitbreiding toegevoegd, toch vinden we een lanceerprijs van 70 euro te veel van het goede. 50 euro was hier meer dan voldoende geweest. Heb je de game ooit al gespeeld, dan raden we aan nog even op een prijsdaling te wachten. Tenzij je natuurlijk écht niet kan wachten om zowat de beste en meest geloofwaardige zombie-apocalypse ooit te herbeleven.

9.2
  • blijft een topgame
  • ziet er weergaloos uit
  • inclusief Left Behind
  • tonnen extra opties
  • mocht goedkoper

The Last of Us: Part 1 is zonder twijfel de ultieme versie van de beste game ooit. Even sterk en aangrijpend als toen, maar nu met alle PS5-bellen en toeters. Al had Sony dat prijskaartje wel wat zachter mogen maken.