fbpx

Sony onthult next-gen VR controllers voor PlayStation 5

VR controller PS5 3

Nadat Sony zijn nieuwe next-gen VR-headset voor PS5 officieel heeft aangekondigd, laat het nu voor het eerst de nieuwe VR-controllers zien. Die komen per twee en zien er dankzij hun orb design best futuristisch uit. Ze bevatten best wat technologie: naast haptische feedback en adaptieve triggers bevatten de controllers ook vingerdetectie.

Sony deed de onthulling van de PS5 VR-controller op de PlayStation Blog en geeft een overzicht van wat je van de controller mag verwachten. Dankzij zijn ergonomisch design voelt hij volgens Sony bijzonder natuurlijk en comfortabel aan.


Door zijn unieke vorm krijgt de speler een grote bewegingsvrijheid tijdens het gamen, waardoor het spelen van VR-games volgens Sony een stuk organischer en levendiger aanvoelt. In de controller zit ook heel wat technologie verwerkt die Sony ook al in de PS5-controller voorzag.

VR controller PS5 1

Elke controller (zowel de linkse als de rechtse) bevatten een adaptieve trekker die weerstand kan geven bij het indrukken. Net als bij de DualSense moet je de trekkers harder indrukken bij het boogschieten of zal hij blokkeren wanneer je gun ook vastzit.

Daarnaast bevatten de VR-controllers ook haptische feedback: de ingebouwde trilmotors proberen de actie op het scherm zo goed mogelijk te vertalen naar verschillende types trillingen in je hand.

Naast die twee features die je ook al in de DualSense-controller vindt bouwde Sony ook vingerdetectie in. De VR-controllers detecteren waar precies je vingers op de controller zijn geplaatst zonder dat je op een knop moet drukken. Daarmee kunnen spelers meer natuurlijke handgebaren en -bewegingen uitvoeren in games.

De tracking van de controllers gebeurt niet langer door de PlayStation Camera zoals op PS4. De beweging en locatie van de VR controllers wordt nu geregistreerd door de VR-headset zelf dankzij een ingebouwde ring aan de onderkant van de VR-controllers.

Verder bevatten de nieuwe VR-controllers de traditionele knoppen. De linkercontroller heeft een analoge stick om te bewegen, driehoekje en vierkantje, twee schouderknoppen (L1) en (L2) en de Create button voor foto of video. De rechtercontroller lijkt een kopie, maar dan met kruisje, cirkeltoets en de Options knop. De bovenste schouderknoppen dienen trouwens als Grip Buttons: hiermee kan je in-game voorwerpen vastnemen.

Volgens Sony worden de eerste prototypes binnenkort naar developers uitgestuurd, zodat zij ook aan het ontwikkelen kunnen. Wanneer de next-gen VR headset verschijnt, is nog niet bekend.

04 withnotice scaled 1

Een reactie achterlaten