fbpx

Mirror’s Edge ontwikkelaar vindt Trophies slecht voor games

Trophies

Dit is er eentje voor de Trophy Hunters onder ons. Fredrik Thylander, een voormalige ontwikkelaar van Mirror’s Edge, vindt dat digitale trofeeën een negatieve impact hebben op games. Best opvallend, aangezien hij zelf verantwoordelijk was voor Trophies van verschillende games.

Thylander deelde zijn mening op Twitter:


In follow-up tweets gaat hij daar nog verder op in. Zo gelooft hij dat games baat hebben bij een op maat gemaakt beloningssysteem. Overkoepelende systemen van platformhouders – die toegespitst zijn op het platform – vindt hij negatief voor de games zelf. Thylander vindt dat de tijd die in dergelijke lijsten wordt gestoken, beter benut kan worden om van de game zelf een betere ervaring te maken.

Een interessant argument, want bij talloze titels voelt een Trophy List vaak als een resem extra opdrachten waar niet heel diep over nagedacht is. Vaak lijkt de trofeeënlijst dan ook een extraatje om je gamerscore te verhogen, in plaats van een weloverwogen toevoeging die de mechanismen van een game verder uitdiept en de spelers uitdaagt.

Anderzijds zijn er games die achievements of trophies wel goed aanpakken. De lijstjes van Thylander zelf waren een uitstekend voorbeeld. In Mirror’s Edge werden spelers via de trophy list aangemoedigd om zich te verdiepen in de flow van parkour. En werden ze ook uitgedaagd om hun parkour-moves zo vlot mogelijk aan elkaar te rijgen om zo een meester te worden van het systeem.

In ieder geval brengt Thylander wel een leuke discussie op gang. Zijn Trophies vaak maar een snelle toevoeging? Zouden ze meer toegespitst moeten worden op de game-ervaring in plaats van de platform-ervaring? En kunnen doordachte trophies, op maat van specifieke games, de ervaring verrijken? Wat denk jij?

Een reactie achterlaten