Een terugkeer naar de klassieke 2D-speelstijl van Metroid? Graag! Het is namelijk geleden van Metroid: Zero Mission uit 2004 dat we nog met ruimteknaller Samus op de gort ging. Dit dit geen volledig nieuw hoofdstuk is, maar eigenlijk een remake van de inmiddels 25 jaar oude Metroid II voor Gameboy gooit daarbij geen roet in het eten. De taak om de steenoude game naar de moderne wereld te brengen, werd toebedeeld aan MercurySteam, de Spanjaarden die eerder al Castlevania: Lords of Shadow uitbrachten. Het huwelijk tussen Nintendo en MercurySteam levert een game op die zich naar ons gevoel niet echt kan meten met de betere indiegames in datzelfde genre. Met een aantal nieuwe elementen zoals volledige vrijheid van schieten in alle richtingen en een zeer nuttige Counterattack, probeert men wel om Metroid de moderne tijd in te loodsen. Maar de formule van de klassieke Metroid-games werd tijdens Samus’ afwezigheid tot in de perfectie gekopieerd en zelfs verbeterd door talloze andere games. Samus Returns heeft zijn charme, dat kunnen we niet ontkennen, alleen krijgen we de indruk dat de titel zo’n tien jaar te laat komt.
Metroid: Samus Returns
Stijn Segers |
15 september 2017
- Nostalgische sfeer
- Speelt vlot
- Voelt verouderd aan
- Grafisch inspiratieloos