fbpx

“Metro, bendeoorlogen en wall running werden uit Cyberpunk 2077 geschrapt”

Cyberpunk 13 miljoen

UPDATE: CD Projekt Red heeft gereageerd op de anonieme getuigenis. Die is volgens de ontwikkelaar niet waar. Hier kan je er alles over lezen.

Cyberpunk 2077 heeft tijdens zijn ontwikkelingsperiode heel wat transformaties ondergaan. Dat maakt een anonieme werknemer van CD Projekt Red bekend in een getuigenis die een kritisch licht werpt op de interactie tussen de ontwikkelaar en zijn investeerders. Zo werd er inhoudelijk enorm veel geschrapt, naar verluidt om investeerders tevreden te houden.


Het eindresultaat dat voor veel verdeeldheid zorgt, is daarom slechts een fractie van de game is die Cyberpunk 2077 had moeten zijn. In zijn getuigenis somt de developer op wat er zoal geschrapt en afgevoerd werd door het management waardoor weken en soms maanden werk in de prullenbak belandde.

Zo was er bijvoorbeeld een ondergronds complex in Night City, waar je het echte uitschot van de maatschappij tegen het lijf liep. Dat werd volledig geschrapt omdat het management het design ‘lelijk’ vond. Ook de metro die je in alle vroege trailers en artwork terug kan vinden, werd uiteindelijk vervangen door een fast travel systeem met teleportatieterminals.

Daarnaast grapt het team nog regelmatig over een specifieke quest die zo’n 10-tal keer herschreven moest worden. Uiteindelijk werd de missie ook geschrapt, omdat één van de bazen de missie toch maar niets vond.

Verder was er een volledig systeem uitgewerkt om bende-oorlogen te laten losbarsten op straat. Je zou zelfs de MaxTac elite-eenheid kunnen infiltreren en uiteindelijk je collega’s kunnen hacken. Geniaal volgens de werknemers, want tijdens een arrestatie zou je agenten kunnen hacken, zodat ze helemaal tilt slaan.

Andere elementen werden dan weer geschrapt wegens censuur. Een drugsnetwerk waar kinderen de dupe van waren. Corrupte priesters die louche zaakjes deden. Het werd allemaal geschrapt door het management om niemand tegen de borst te stoten. Werden ook geschrapt: wall running, zure regen dat alles kapot maakte en customizen van je voertuigen.

Volgens de werknemer heeft de rampzalige launch echter de ogen van het management opengetrokken. Het team zou nu veel meer vrijheid om te doen wat er oorspronkelijk op de planning stond. Er zijn volgens de werknemer plannen om Cyberpunk 2077 fundamenteel te verbeteren, vergelijkbaar met wat Hello Games deed met No Man’s Sky.

Die reddingsoperatie kan volgens de ontwikkelaar nog gemakkelijk duren tot juni 2021.

 

Een reactie achterlaten