fbpx

Met Dawn of Ragnarok kiest Assassin’s Creed resoluut voor epische fantasy

1 dawn of ragnarok

Valhalla is de eerste Assassin’s Creed-game die een tweede seizoen aan downloadbare content krijgt en die wordt met een flinke loeier ingezet: Dawn of Ragnarok kegelt volgens uitgever Ubisoft een verse verhaalcampagne met een speeltijd van 35 uur op je console. Hierbij wordt de geschiedenisles ingeruild voor een flinke brok epische fantasy.

ACV screen DOR 3 20220210 6PM CET

Voorbij Jotunheim

Sta er even bij stil: deze uitbreiding is even lang als de ‘oude’ Assassin’s Creed-games voor Origins. Dawn of Ragnarok wordt niet alleen de meest lijvige expansie die we ooit zagen voor een Assassin’s Creed-game, maar breekt ook met de historische roots van de reeks.


Het team van Ubisoft Sofia instaat voor de ontwikkeling koos resoluut voor epische fantasy. Eivors/Odins avonturen in Svartalfheim lijken meer op World of Warcraft dan op Assassin’s Creed.

Wie Assassin’s Creed Valhalla speelde, heeft wellicht al meer van die oorden uit het Noorse godenrijk bezocht: een teug van Valka’s magic mushroom-bracht ons al naar Asgard en Jotunheim. Dat deden we in de vorm van Odin, de Noorse god van oorlog en wijsheid, waarvan Eivor een soort reïncarnatie bleek te zijn in de hoofdcampagne van Valhalla.

Dawn or Ragnarok zet de verhaallijn van Odin verder. Hoewel Eivor de aftrap geeft, ga je hier vooral met Odin aan de slag. Zo vertrek je op queeste naar Svartalfheim – het rijk van de Dvergr (Dwergen, dus) – om je ontvoerde zoon Baldr te redden. Waarna je bevrijdingstocht al snel uit de hand loopt.

dawn of ragnarok teleport

Fantasy op je lijf

Odins vorige trips uit de hoofdgame braken al met de strikt historische context van Valhalla, en brachten enkele mythische elementen in het decor en de vijanden die je tegenkwam. Dawn of Ragnarok trekt dat nog een eind door: de fantasy-elementen zitten nu ook in je wapens en vaardigheden. Je nieuwe Atgeïr-lans bijvoorbeeld laat meer van dat typische vuur in het fantasy-decor knetteren en zorgt voor enkele nieuwe spektakelfinishers.

Centraal in je nieuwe arsenaal staat echter de Hugr-Rip, een armbeschermer waarmee je de krachten van gevallen vijanden opslorpt en zelf kan gebruiken. Zo is er de Power of Muspelheim die Odin immuun maakt voor lava en vuur. Je kan er ook mee in vijanden transformeren en je zo ongezien tussen je doelwitten begeven.

Je kan nu niet alleen je raaf uitsturen om de buurt te verkennen, maar jezelf op magische wijze in het beest veranderen, waarna je jezelf met een loepzuivere sluipaanval op een van je tegenstanders kan storten. Verder kan je teleporteren met je boog en al jouw steek- en hakwapens van destructieve ijsmagie voorzien.

Met de Power of Rebirth kan je dan weer gevallen vijanden terug tot leven wekken en een tijdje aan je zijde laten vechten. Elke power die je vergaart in Dawn of Ragnarok kan je opnieuw gaan upgraden en zo je speelstijl finetunen.

Keren ook terug: de Jotnars, die ijselijke reuzen die je misschien al in Jotunheim had ontmoet. Maar er zijn ook nieuwe vijanden: de Muspels, een soort versteende vuurzombies, aangevoerd door de doortrapte en doortastende vuurgigant Surtr, jouw hoofddoelwit in deze campagne.

assassins creed valhalla dawn of ragnarok pounce

Mythische laag

Naast de verhaalmissies kan je terecht in de Valkyrie Arena en het opnemen tegen een reeks sterker wordende vijanden. Tussen de rondes door kan je Boast modifiers oppikken die je tijdens de lastigere gevechten kan activeren.

Het draagt allemaal bij tot een sfeer die veraf ligt van het grauwe 9e eeuwse Engeland die geschiedenisleraars zo blij maakt. Maar strikt genomen horen ook de gebeurtenissen in Dawn of Ragnarok bij die historisch correcte beleving: alle elementen komen uit de Edda’s, de Scandinavische verhalen die de mythes van die regio samenballen.

Ongetwijfeld is het je al opgevallen dat Assassin’s Creed al meer magische elementen bevat sinds de reeks met Origins helemaal werd omgegooid naar een serie actie-rpg’s. Dawn of Ragnarok laat die fantasy-slinger gewoon helemaal doorslaan.

“Wanneer je je inwerkt in de Egyptische, Griekse en Noorse cultuur is het heel moeilijk om de mythologie te scheiden van het dagelijkse leven”, vertelt producer Jose Azaria ons. “Alles wat iemand uit in die tijd doormaakte vanaf het moment dat hij opstond totdat hij ging slapen – aspiraties, dromen, levensdoelen – hield verband met mythes. Dus zò vreemd is het niet om die nu, naast de harde geschiedenis, in de games te vatten.”

Assassin’s Creed: Dawn of Ragnarok verschijnt op 10 maart voor alle platformen.

Een reactie achterlaten