fbpx

Low gravity knallen in LawBreakers is übervet

Class-based arenashooters zijn weer helemaal terug van weggeweest, want na het razendpopulaire Overwatch en het minder succesvolle Battleborn, kunnen we binnenkort losgehen met LawBreakers, de nieuwste shooter van gamegoeroe Cliff Bleszinksi. Enige tijd na zijn carrière bij Epic Games (Gears of War, Unreal Tournament) stampte Cliffy B Boss Key Productions uit de grond. En daar kwam-ie op het idee van LawBreakers: een arenashooter met een coole twist.

Wat is er dan speciaal aan de game? In de nabije toekomst wordt onze maan compleet vernietigd waardoor de zwaartekracht op onze Aarde volledig naar de vaantjes is. Op verscheidene locaties duiken low gravity fields op die een verrassende impact hebben op de gameplay. Probeer maar eens iemand neer te knallen als je ongecontroleerd door de lucht vliegt.

Tijdens onze hands-on worden we gedropt in The Promenade, een futuristisch winkelcentrum op Santa Monica Island in de California Keys. Een gebalanceerde map met nauwe gangen en open ruimtes. Hoofdattractie is natuurlijk het het binnenplein waar de zwaartekracht verdwenen is: wie daar een sprong waagt, vliegt doelloos de lucht in.

En dat zorgt voor vermakelijke multiplayerpotjes: acht spelers vliegen alle kanten op en knallen op alles wat beweegt. Complete chaos, maar wel beestige fun. De ontwikkelaars begrijpen natuurlijk dat navigeren in een low gravity field niet simpel is en voegen de mogelijkheid toe om over je schouders te knallen. Superhandig, want soms vlieg je mekaar zo snel voorbij dat een achterwaarts schot je enige redding is.

blindfire

Met de modes die Boss Key bedacht, garandeert de studio trouwens vette shoot-outs. Wij spelen Turf War, een variant op Domination, waarbij beide teams drie checkpoints moeten veroveren om een punt te scoren. Eerste team met 13 punten is de winnaar, maar ook hier zit een twist. Wanneer je een punt binnenrijft, volgt er een rustperiode van 30 seconden. Wachten tot de knalfuif weer begint is een optie, al zullen slimme spelers natuurlijk jagen op vijanden om de volgende ronde met voorsprong te beginnen.

battle

Er zijn vier klassen elk met hun eigen wapens en skills. Het meest forse personage is ongetwijfeld de Titan, die met zijn hoge hp-waarde de tank van het team is. Kogels opslorpen en vechten aan de frontlinie is zijn taak, maar door zijn zware pantser is-ie niet de snelste. Met zijn raketwerper en lightning gun richt hij veel schade aan en met de Neutron Mine, die de zwaartekracht verdubbelt, kan hij vijanden vertragen. Maak je wel uit de voeten als deze reus zijn ultimate activeert, want dat schiet hij stroom uit zijn vingertoppen en krijgt-ie een serieuze hp-boost.

De tweede class is de Enforcer, die het standaard shooterpersonage belichaamt. Uitgerust met een Assault rifle en een taserpistool, voelt deze klasse meteen bekend aan. Met de EMP-Mine kan hij abilities van vijandelijke spelers tijdelijk saboteren en zijn Ultimate ability lanceert vier dodelijke raketten via lock-on naar een onfortuinlijke vijand. Time to go boom!

titans

Onze favoriet is met voorsprong de Assassin. Snel, behendig en dodelijk, waardoor hit-&-run-aanvallen uitstekend werken. Geen vuurwapens voor deze badass, maar wel vette dual blades waarmee hij of zij menig vijand fileert. Met de grappling hook kan de Assassin gemakkelijk navigeren op de map, maar als hij overrompeld wordt, kan hij zijn shotgun nog bovenhalen. Via de Flux Blast heeft hij een zekere mate van crowd control, want de schockgolf slingert vijanden weg en houdt inkomende kogels tegen. Ook zijn Ultimate is trouwens erg vet: door Frenzy activeren houwt-ie als een dolle slager in het rond.

Tot slot is er de Vanguard, die iedereen neermaait met zijn mini-gun. Dankzij de jetpack is-ie vrij beweeglijk, maar moet-ie aan fuel-management doen. De brandstof wordt namelijk gedeeld met zijn secondary, een laserstraal die hij uit zijn hand schiet a la Iron Man. Nog niet genoeg vuurkracht? Dan smijt je die clustergranaat er toch gewoon bovenop. Vanguards zijn het meest effectief in de lucht, want met hun Ultimate Starfall creëren ze een dodelijke schokgolf. Alsof dat nog niet genoeg is, creëert de impact een low gravity field, zodat je gedesoriënteerde vijanden moeiteloos kan doden.

assassin

Momenteel telt de game slechts vier klassen, al zou daar binnenkort nog een Sniper bijkomen. Het aanbod is dus vrij mager, zeker tegenover een game zoals Overwatch. Wij hopen dan ook dat Boss Key Productions na de release nieuwe klassen blijft toevoegen. Of LawBreakers leuker wordt dan Overwatch valt moeilijk te zeggen, maar de vette classes, gebalanceerde maps en low gravity fields zijn in ieder al een epische mix die zorgt voor unieke situaties. En als je daar heer-en-meester van wordt, ben je niet te stoppen.

LawBreakers verschijnt (voorlopig) enkel op PC en staat gepland voor dit najaar.

Laat een reactie achter