fbpx

Google wil eigen gameconsole op de markt brengen

Google Yeti

Sony, Microsoft en Nintendo krijgen binnenkort misschien concurrentie van een nieuwe speler. Google zou grote plannen hebben voor een nieuwe gameconsole (codenaam: Google Yeti) die van het streamen de nieuwe standaard moet maken. Google wil het Netflix van de gameindustrie worden.

Volgens de geruchten zou de internetgigant zich concentreren op drie pijlers om een plaatsje te veroveren in de videogame-industrie. Zo werkt het bedrijf momenteel aan hardware, een fysieke console aan de consument aan te bieden. Daarnaast zoekt het een manier om streamen van games efficiënter en vlotter te maken. Ten slotte zou Google al tijdens E3 aan de onderhandelingstafel hebben gezeten met verschillende studio’s. Kortom, een streaming console die exclusieve games van topontwikkelaars aanbiedt.


Op afgelopen E3 en de Game Developers Conference, heeft het bedrijf verscheidene gesprekken gehad met studio’s. Niet alleen wil Google samenwerken met die ontwikkelaars voor content, maar volgens geruchten zou de internetgigant ook studio’s willen overnemen om meteen een paar krachtige exclusieve titels voor Google Yeti te bezitten.

Net zoals Sony ziet Google toekomst in het streamingmodel. Door een paar supercomputers graphics te laten renderen vanop afstand, hoeven spelers geen peperdure hardware meer te kopen om games te spelen. Iemand die dicht bij het project staat, omschreef het als volgt: “Stel je voor dat je The Witcher III speelt in een tabblad van Google Chrome.” Klinkt cool, al lijkt het momenteel nog een ver-van-ons-bed-show. Sony probeert hetzelfde met PlayStation Now, maar heeft moeite om de dienst verkocht te krijgen.

Over de hardware is minder bekend, al wordt er verwacht dat alle toepassingen van Google optimaal benut kunnen worden. Zit je bijvoorbeeld vast in een game, dan kan je YouTube oproepen om een walkthrough van de game te bekijken. Het apparaat zou een naadloze overgang tussen gamen en YouTube mogelijk maken. De specs van het apparaat zouden niet erg hoog liggen, omdat de console enkel data moet ontvangen en versturen. Het echte rekenwerk gebeurt immers door andere computers.

Natuurlijk brengt dat ook een extra probleem met zich mee. Hoe meer games evolueren, hoe meer digitale schijfruimte ze opvreten. En dat wil zeggen dat er enorm veel data gestreamd wordt. Daarom is Google op zoek naar een manier om data zonder lag, input-latency en te streamen.

Een goede kandidaat om het probleem aan te pakken is Google Fiber – een ultra-snelle service met indrukwekkende internetsnelheden – al staat dat initiatief nog maar in zijn kinderschoenen. Bovendien wordt ook dat relatief als de internetinfrastructuur van je woongebied voor niets deugt. Op veel plaatsen ligt er immers geen glasvezelkabel, die nodig is om gigantische snelheden te behalen. En dan hebben we het trouwens nog niet over de kunstmatig opgelegde downloadlimiet door verschillende internetproviders.

Veel ontwikkelaars staan naar verluidt ook sceptisch tegenover het idee. Het is namelijk niet de eerste keer dat Google een initiatief opstart om het daarna plotsklaps te laten varen. Daarnaast zou ook de slechte internetinfrastructuur, zoals hierboven al vermeld, volgens veel studio’s parten spelen.

Of Google Yeti snel een concreter project wordt, is niet geweten. In ieder geval klinkt het wel interessant. Wat vind jij van het idee? Zou jij games streamen? Of ben jij iemand die graag alle doosjes van zijn games in een kast zet? Laat het ons weten in de comments!

Een reactie achterlaten