fbpx

Ghost of Tsushima: Director’s Cut is de ultieme samoerai ervaring

Ghost of tsushima review
Terwijl The Last of Us 2 de wereld in twee kampen verdeelde, waren de meningen over Ghost of Tsushima unaniem. Ontwikkelaar Sucker Punch leverde – ondanks enkele scherpe randjes – zowat de ultieme samoeraigame af. Met deze Director’s Cut maakt samoerai Jin de sprong naar PS5 en een gloednieuw eiland.

Heb je op PS4 elke centimeter van het eiland Tsushima afgespeurd? Dan zijn er twee redenen om deze Director’s Cut op PS5 aan te schaffen: om Jin ledematen van Mongoolse ploerten te zien afhakken in 60 fps. En om het nagelnieuwe eiland Iki te verkennen. Vooral het tweede blijkt doorslaggevend.

Vanuit technisch standpunt is Ghost of Tsushima’s overstap naar PS5 niet wereldschokkend. De game zag er immers op PS4 Pro al fantastisch uit. Op PS5 serveert Sucker Punch vooral de verwachte toeters en bellen: geen laadtijden meer, 60 fps, 3D audio, iets fijnere visuals en extra DualSense features. Al liggen laatstgenoemden wel erg in de lijn van onze verwachtingen: de triggers die bij het aanspannen van je boog weerstand geven, meer trillingen en af en toe wat geluidseffecten door de DualSense speaker. Leuk, maar verwacht hier geen op maat gemaakte PS5-besturing.


Ghost of tsushima iki island

Pirateneiland op zijn Japans

De hoofdreden waarom je deze Director’s Cut in huis moet halen is niet zozeer de technische upgrade 4K upgrade, maar wel de nieuwe brok verhalende content. Zo kan je tijdens het hoofdverhaal (of je New Game+) je dwaaltocht op Tsushima pauzeren en het verhaal van Iki starten. Het roverseiland ten zuidwesten van Tsushima is even tropisch als intrigerend: een Mongoolse leider genaamd de Arend heeft er haar aanvalstroepen verzameld. De bedreiging in de kiem smoren voor het de oversteek naar Tsushima maakt, da’s het plan. Maar Jin’s missie verloopt niet vlot.

Na een schipbreuk spoelt hij aan op Iki en begint zijn hallucinante bevrijdingstrip. Letterlijk dan: de Arend houdt van geestverruimende middelen en drogeert Jin tijdens een eerste confrontatie. Gevolg: Jin wordt via waanbeelden voortdurend geconfronteerd met zijn eigen angsten, dit terwijl hij op Iki ook in zijn verleden gaat wroeten. Op dit eiland werd zijn vader koelbloedig vermoord en ontdek je de ware toedracht. Een geslaagde verhaalrit die de stoïcijnse Japanse keurslager meermaals op de knieën dwingt.

Je avonturen op Iki veranderen niets aan het verloop van de hoofdgame. Deze verhaalexpansie knoopt enkele losse verhaaleindjes aan elkaar en soit Jins verleden verder uit. Best geslaagd, al duurt dit extra plot niet bijster lang: op zo’n vier uurtjes zit je door de verhaalmissies. Wil je het eiland helemaal ontdekken, reken dan op zo’n 20 uur. Wat niet slecht is voor een expansie.

tsushima cut

Flauwe endgame

Terwijl het verhaal en de setting een dikke plus verdienen, schiet de expansie tekort voor wie de Mongool op het hoofdeiland reeds bezworen heeft en zijn samoerai ondertussen helemaal gemaxt heeft. Toegegeven, de endgame van Ghost of Tsushima is magertjes en deze Iki-expansie verandert daar niets aan. Naast wat cosmetische items en één nieuwe aanvalskill met je viervoeter, krijg je verder geen uitbreiding of nieuwigheden op gameplayvlak. Een schril contrast bijvoorbeeld met Assassin’s Creed Valhalla waar elke expansie wél nieuwe features introduceert.

De moeilijkheidsgraad is gelukkig wel een stuk pittiger op Iki. Deze Mongoolse krijgers zijn gewiekster en sneller, en worden steevast opgezweept door een zingende sjamaan. Hem eerst naar het hiernamaals houwen is de boodschap. Ook nieuw: de challenges om je schietkunsten bij te spijkeren (meh) en dierenheiligdommen waar je de lokale fauna kan entertainen met je feodale fluit.

ghost tsushima iki

De prijs voor een eiland

Verder brengt Iki-eiland dezelfde ingrediënten aan tafel: van vingervlugge bamboe-uitdagingen en inspirerende haiku-sessies tot legendarische duels en barbaarse taferelen waarbij expliciet geweld niet geschuwd wordt. Een harmonie van spiritualiteit, natuur en bruut geweld dat opnieuw wonderwel werkt. Op het eiland kan je ook gemakkelijk toe treden tot de mythologische co-opmodus Legends die er voor de gelegenheid de PvEvP modus Rivals erbij kreeg. Leuk voor wie op zoek is naar actie, al kunnen de potjes wel lang duren.

Ben je een nieuwkomer? Dan haal je met deze Ghost of Tsushima: Director’s Cut voor PS5 zowat de ultieme samoeraifantasie in huis. Heb je hem al op PS4? Dan moeten we eerlijk zijn: het upgraden naar de PS5-versie vinden we een tikje te duur door de dubbele paywall die Sony heeft opgetrokken. Upgraden van PS4 naar PS5 kost je 10 euro en dan moet je nog eens 20 euro betalen voor de nieuwe content. Niet goedkoop voor een upgrade, ook al vinden we het eindresultaat absoluut de moeite.

8.9
  • geslaagd extra verhaaltrip(je)
  • geen laadtijden
  • ultieme samoeraifantasie
  • weinig nieuwe skills
  • basic DualSense features
  • die dubbele betaalmuur

BESLUIT

Deze Director’s Cut voegt een flinke brok content toe aan een al lichtjes fantastische samoeraigame. Extra skills en een kleinere upgradekost was welkom geweest, maar desalniettemin is dit dé versie die je in huis moet halen.

Een reactie achterlaten