fbpx

The Witcher producent: ‘Amerika is oorzaak van vereenvoudigde plot’

The Witcher

Tomek Baginski, uitvoerend producent van The Witcher op Netflix, heeft zich uitgesproken over het verhaal van de serie. Zo wijst de producent het Amerikaanse publiek en ook sociale media als Tik-Tok aan als oorzaak voor het ‘vereenvoudigde verhaal’ ten opzichte van de boeken.

Tijdens een interview met het Poolse Wyborcza – vertaald door Redanian Intelligence – probeerde Baginski uit te leggen waarom bepaalde verhaalelementen in de serie zo sterk verschillen van de boeken. Volgens de man heeft dat veel te maken met het moderne Westerse publiek.


Nochtans haalde Baginski eerst onvoorziene omstandigheden aan als oorzaak voor een vereenvoudigde plot. Zo haalt de producent aan dat ‘sommige wijzigingen het gevolg zijn van productiechaos’. Als een acteur ziek wordt, is het mogelijk dat het scenario herschreven moet worden. Zo kan er de volgende dag toch gefilmd worden. De productie wordt immers niet stopgezet.

Volgens Baginski zijn er ‘een heleboel redenen waarom controversiële beslissingen gemaakt worden, al heeft de kijker daar niet altijd de context van’. Ook voor het team ‘is dat lastig, aangezien het plot in boeken dan effectief beter is’.

Ook het publiek kan de oorzaak zijn van een vereenvoudigde plot. Zo denkt Baginski terug aan zijn tijd als producent van Hardkor 44 – een verfilming van de Opstand van Warschau die uiteindelijk nooit verscheen. Volgens de producent was ‘de situatie in die film onbegrijpelijk en te ingewikkeld voor Amerikanen, omdat zij opgroeiden met volledig andere historische context. Zo is Amerika altijd ‘de goede’, terwijl de rest van de wereld de slechterik is. Een eenvoudig uitgangspunt’.

Natuurlijk is het logisch dat een verhaal vereenvoudigd wordt ‘als een serie gemaakt wordt voor talloze kijkers met verschillende ervaringen, uit verschillende delen van de wereld, waarvan een groot deel Amerikaans is’. In dat opzicht vindt hij ‘een vereenvoudigde plot zelfs noodzakelijk’. Maar tegelijkertijd vindt Baginski het ook spijtig dat ‘een hogere graad van nuance en complexiteit een veel kleiner bereik heeft’.

Het is niet de eerste keer dat Baginski bepaalde doelgroepen op de korrel neemt. Het Amerikaans publiek krijgt hierboven duidelijk een veeg uit de pan. Maar ook over de TikTok-generatie heeft Baginski een mening. Toen het tweede seizoen van The Witcher live ging, liet hij vallen dat ‘het plot veel minder belangrijk is voor een jonger publiek, omdat zij opgegroeid zijn met TikTok en YouTube’. De jeugd ‘springt van video naar video en is niet meer geïnteresseerd in content die langer is’.

Wat denk jij? Heeft Baginski een punt?

Een reactie achterlaten