fbpx

Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge is een leuke VR-blast

Star Wars PS VR2 review

Getest op: PS VR2
Ook beschikbaar op: Meta Quest

Het is altijd een avontuur om af te zakken naar a VR galaxy far, far away. Deze Tales from the Galaxy’s Edge is ontwikkeld door de studio achter het geweldige Vader Immortal. En hoewel deze Star Wars VR een compleet andere focus heeft, vinden we het alweer een best geslaagde Star Wars, euhm, blast.


Van smokkelaar tot verzetsstrijder

In Tales from the Galaxy’s Edge kruip je niet in de huid van een beginnende Jedi of een bekend Star Wars-gezicht, maar in die van een droid mechanic zonder naam. Dat hij bijklust als smokkelaar komt zijn gezondheid niet ten goede: tijdens zo’n smokkelklus torpedeert de gevaarlijke Guavian Death Gang zijn schip en crasht hij op de planeet Batuu in The Outer Rim.

Al snel kom je terecht in de pub van de zesogige Seezelslak waar je opdrachten oppikt om de planeet te kunnen verlaten. Tijdens de missies verken je de wildernis van Batuu, ga je op zoek naar je verloren cargo, ontmoet je oude en nieuwe Star Wars-gezichten en knal je heel veel bad guys overhoop met je blaster. Iets wat in VR trouwens bijzonder leuk aanvoelt dankzij de haarscherpe tracking van de Sense-controllers.

Toch heeft het verhaal ook wat minpunten: zo is de consistentie vaak zoek. Tussen de missies door vertelt Seezelslak verhalen over een Jedi master en de Assassin Droid IG-88, die je in real-time beleeft. Helaas duurt het tot de tweede helft van de game voor je begrijpt wat er echt aan de hand is.

De verklaring? Deze Enhanced Edition verscheen eerst voor de Oculus Quest, in twee verschillende delen. Deze Enhanced Edition gooit de twee aparte hoofdstukken wat stiefmoederlijk samen en en dat merk je. Zowel aan het verhaalverloop als aan de algemene presentatie. Zo is de plot in het tweede deel stukken beter uitgewerkt.

star wars tales vr review 3

Galactic gunslinger

Gelukkig maakt de gameplay veel goed, want tijdens het avontuur waan je je echt een intergalactische blasterheld. Cool is dat alle bekende wapens uit het Star Wars-universum perfect gerepliceerd zijn. Van stormtrooper rifles tot de blaster van Han Solo. En dankzij de haptische feedback en de verschillende weerstanden van de adaptieve triggers, voelen ze allemaal best uniek aan.

Tijdens confrontaties kan je ook mini-droids inzetten die hun eigen doelwit zoeken. Verder beschik je over een omni-tool – met zapper, schroevendraaier en gasbrander – waarmee je containers kan openen door allerlei mini-puzzels op te lossen. Een welkome afwisseling op de shootergameplay, al is dat ook alle variatie die je krijgt. Een goede zaak dus dat de makers diverse vijanden in je vizier gooien om de gameplay wat spannend en fris te houden.

Star Wars tales PS VR2 review

Lucasfilm kwaliteit

Op visueel vlak is de game sterk. De jungle van Batuu is mooi vormgegeven, maar vooral de binnenlocaties zullen je versteld doen staan van het detail. De grafische kracht van de PS5 helpt trouwens ook tijdens vuurgevechten: de draw distance is naar virtual reality normen indrukwekkend, waardoor het uitdelen van headshots in de verte gemakkelijk is.

Hadden we al vermeld dat Tales of the Galaxy’s Edge ook fantastisch klinkt? Van blasterprojectielen tot droidgeluiden en zelfs de in-game sfeermuziek: dit is Star Wars zoals je dat kent vanuit de bioscoop. Hier en daar duiken zelfs bekende stemmen en ook de iconische soundscapes dragen bij tot een uitstekende auditieve ervaring. Niet te vergeten: de 3D-audio is een fantastisch hulpmiddel tijdens gevechten.

Minder enthousiast zijn we over de besturing. Om een blaster te grijpen en vast te houden, moet je voortdurend L1 en R1 ingedrukt houden. Gezien de game zo’n 8 uur duurt, zorgt dat meermaals voor verkrampte vingers. Oké, je kan de Sticky Grip wel inschakelen in de settings, maar voor granaten geldt die instelling evenzeer. En het is nogal moeilijk om explosieven te gooien met plakkerige vingers. Blasten in korte sessies, is dan ook aangeraden.

7.0
Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - EE
  • coole shooter gameplay
  • knallen met iconische blasters
  • uitschieter op audiovlak
  • verhaal is niet consistent
  • krampen in de vingers

BESLUIT

Een coole VR-shooter die je laat knallen met een arsenaal aan iconische Star Wars-blasters. Toegegeven, het verhaal kon consistenter, maar de gameplay, samen met de uitstekende audio, maken van dit 8-uur durende avontuur een leuke VR-game.De occasionele vingerkramp moet je erbij nemen.

Een reactie achterlaten