fbpx

Sony vond Days Gone een teleurstelling ondanks goede verkoopcijfers

Days Gone

Hoewel survivalgame Days Gone het goed deed aan de kassa, beschouwde Sony het project als een teleurstelling. Volgens de regisseur werden er meer exemplaren van Days Gone verkocht als van Ghost of Tsushima. Maar toch wil Sony geen vervolg. En dat zorgt voor frustratie.

Volgens regisseur Jeff Ross was Days Gone voor Sony een geweldige teleurstelling. Hij liet in april 2021 al weten dat er ideeën waren voor een sequel, maar dat Sony daar nooit groen licht voor gaf. Iets wat Ross bijzonder spijtig vond. Waarom de uitgever nooit uitweidde over de verkoopcijfers of een eventuele sequel? Dat liet het management nooit weten. Al was voormalig PlayStation-topman Shawn Layden de enige die de game echt leek te steunen.

De frustratie van regisseur Jeff Ross is niet verrassend, want volgens Game Informer kaarten verschillende bronnen de stiefmoederlijke behandeling van Sony aan. Zo bracht Benji-Sales, een populaire analist op Twitter, al naar voren dat Days Gone – via PSN – de best verkochte PS4 exclusive was in 2019. De game veroverde zelfs een plaatsje in de top-10 van bestverkochte digitale games dat jaar. Toch zette Sony dat nooit in de kijker.

Natuurlijk is het mogelijk dat Days Gone, ondanks zijn hogere verkoopcijfers dan Ghost of Tsushima, minder geld in het laatje bracht. De cijfers van de Sucker Punch kregen ongetwijfeld een boost door de full-priced versie op PS5. Ook de PS5-upgrade was trouwens betalend. Dus het zou goed kunnen dat Ghost of Tsushima op manier veel meer manier omzet genereerde.

Toch had Ross op dat vlak wat meer begrip verwacht van Sony. Zo merkte hij op dat Days Gone eigenlijk de eerste openwereldgame was van Bend Studio. En hoewel de game misschien niet zo goed verkocht had als verwacht, geeft hij toe dat de sequel stukken beter geweest zou zijn.

Ondanks de mankementen bij de launch, was Days Gone een zeer sterke game. Wij hopen dus ook stiekem dat er nog een sequel komt. Wat denk jij?

Een reactie achterlaten