fbpx

Sony: ‘Battlefield kan Call of Duty simpelweg niet bijhouden’

Battlefield

Het is een bitsige week geweest tussen Microsoft en Sony. Nadat de Britse overheid een document publiek had gemaakt omtrent de Microsoft-Activision deal, kwamen er heel wat verrassende meningen van beide uitgevers naar boven.

Sony wil vermijden dat Microsoft de Call of Duty-reeks van Activision in handen krijgt en vreest dat de shooter dan een Xbox-exclusive zal worden. Microsoft argumenteerde dat Sony voldoende sterke exclusives heeft en simpelweg een eigen multiplayershooter kan ontwikkelen, al ligt het voor Sony niet zo gemakkelijk.


Sony haalde de Battlefield reeks erbij om zijn punt te staven. En eerlijk gezegd gooide de uitgever de franchise volledig voor de bus. Zo argumenteert Sony dat ‘EA al heel lang probeert om met Battlefield een waardige rivaal te creëren voor Call of Duty’. Maar het is volgens Sony duidelijk dat ‘de shooter van EA Call of Duty simpelweg niet kan bijhouden’.

Sony haalt er zelfs cijfers bij en liet weten dat er meer dan 400 miljoen exemplaren van Call of Duty werden verkocht, terwijl Battlefield er maar 88,7 miljoen verkocht. Battlefield is volgens Sony geen concurrent voor Call of Duty.

Natuurlijk moet gezegd dat Call of Duty een jaarlijkse release is, terwijl Battlefield titels verder uit elkaar liggen. Al is het feit dat Activision elk jaar een nieuwe Call of Duty kan uitbrengen ook weer een argument van Sony waarom de reeks onvervangbaar is op PlayStation.

Of Microsoft uiteindelijk Activision Blizzard zal kunnen overnemen voor 70 miljard dollar, is koffiedik kijken. Zowel de Europese commissie, Britse en Amerikaanse overheid onderzoeken nu of de overname niet zal leiden tot oneerlijke concurrentie binnen de sector.

Een reactie achterlaten