Review Final Fantasy VII Remake Intergrade

FF7 intergrade

Voor wie het voorbije jaar onder een steen leefde: Final Fantasy VII kreeg een geniale remake die het eerste deel uit de originele game in de schijnwerpers zet. En die remake kreeg nu net een upgrade voor de PS5. Intergrade biedt je naast alle grafische toeters en bellen ook Episode Intermission, een extra verhaalcampagne met ninja Yuffie in de hoofdrol. Genoeg om nog eens naar Midgar te trekken?

4K Flikkerlichtjes

De FFVII-remake was bij momenten al bloedmooi op de PS4, maar deze PS5-versie doet er nog een stevige schep visuele flair bovenop: de personages zijn gedetailleerd, de belichting realistischere en de texturen zijn ook een stuk scherper. Je kan kiezen voor een graphics of een performance mode, waar in die laatste de actie vlotjes aan 60 fps blijft draaien.

Al moeten we een kleine kanttekening maken bij de verbeterde texturen: sommige achtergronden zien er nog steeds even wazig uit als de coronamaatregelen, maar nu zijn ze tenminste niet meer zo meme-waardig als in de PS4-versie (check gerust de interwebs). Onze mond viel bij momenten écht open bij het aanzicht van de flikkerende lichtjes van industriemetropool Midgar. Dat Square Enix een nieuwe photo mode voorzag, vinden we niet meer dan logisch.

Intergrade

Dure aangelegenheid

Naast de visuele tweaks is deze Integrade exact hetzelfde spel als op PS4, maar dan met een extra verhaalepisode. Wie zijn PS4-versie wil upgraden moet er wel deze episode apart bij aanschaffen. Heb je de PS4-versie gratis via PlayStation Plus gedownload? Dan moet je zelfs het hele pakket betalen om toegang te krijgen tot de nieuwe Yuffie-missies. En met 79,99 euro voor de gewone versie en 99,99 voor de digital deluxe versie is dit best prijzig.

De nieuwe episode speelt zich af nadat Cloud in dienst is genomen door Avalanche en de tweede reactor van Shinra heeft opgeblazen. Ook Yuffie, een ninja uit Wutai, heeft hommeles met het malafide energiebedrijf en wil hun hoofdkwartier binnendringen. De extra episode diept het achtergrondverhaal verder uit.

Handig: je kan je save data gewoon overzetten van de PS4-versie, zodat je kan verder spelen van waar je gebleven was. De extra episode speel je trouwens sowieso best na het hoofdverhaal: je start met Yuffie meteen op level 25, met een serie abilities en materia ontgrendeld. Best overweldigend als je hier als nieuwkomer mee start, al wordt de leercurve gelukkig nooit tè steil.

yuffie integrade

Vluggertje

Yuffie is heel beweeglijk en dynamisch met haar Shuriken die zowel als mêleewapen als voor de lange afstand kan ingezet worden. Ze kan swingen over afgronden, lopen langs muren en de symbiose met Sonon (haar enige party member) zorgt voor efficiënte en diepgaande combat. Je kan Sonon nooit direct besturen, maar wel commando’s geven en dankzij het synergizen kan je met de flashy special attacks de meeste bosses makkelijk omleggen.

Deze extra Yuffie-episode is helaas vrij kort: je krijgt twee hoofdstukken voorgeschoteld die je telkens op zo’n 3 uur kan voltooien. Ook wat zijmissies betreft, is het aanbod beperkt: behalve wat leaflets zoeken in de sloppenwijken (wat ongeveer even leuk is als het klinkt) en een nieuwe Fort Condor-minigame, vallen er maar weinig extra’s te bespeuren. De real-time strategy card game met Shinra-units is best wel leuk, maar valt op zich nogal mager uit als extra missie.

Deze Remake Intergrade is het meest complete en visueel aantrekkelijkste versie van Final Fantasy VII Remake. Ben je een nieuwkomer? Dan moet je deze versie in huis halen. Heb je de game op PS4 gespeeld en wil je deze Integrade-versie enkel voor de extra episode? Dan raden we aan te wachten op een prijsdaling. Intergrade is het meest complete en visueel aantrekkelijkste pakket voor wie aan de slag wil met de FFVII-remake, maar daar staat wel een stevige prijs tegenover. Letterlijk.

8.4
  • visueel adembenemend
  • extra episode is sterk
  • mocht wat langer
  • heerlijke combat
  • best prijzig

Visueel adembenemende versie die tegelijk een sterke, maar korte verhaalepisode toevoegt. Must-have voor wie de originele remake nog niet speelde op PS4. Heb je dat wel gedaan, dan raden we aan om te wachten op een prijsdaling.