fbpx

PS5 devs onthullen hoe ze de DualSense controller gebruiken in hun game

50247233763 d3c5f574f6 b 1

Dankzij de nieuwe DualSense controller voor de PlayStation 5 moeten games nog responsiever aanvoelen. Maar hoe die haptische feedback en adaptieve triggers precies in zijn werk gaan? Op de PlayStation Blog getuigen verschillende developers hoe ze de technologie zullen integreren in hun games.

Spider-Man: Miles Morales

Het team van Insomniac Games gebruikt haptische feedback om aan te geven uit welke richting een aanval komt. Zo zal je jouw Spider Sense voelen in de controller en zo weten vanuit welke richting de volgende rake klap komt. Maar ook om aanvallen uit te voeren gebruikt de developer de nieuwe haptisch feedback. Wanneer je bijvoorbeeld vierkant indrukt voor de Venom Punch, voel je volgens de makers de bio-elektriciteit van Spider-Man activeren aan de linkerkant van de controller. De ontlading stroomt door naar de rechterkant en zal een schok geven bij de impact van de dreun.


Deathloop

Ontwikkelaar Arkane Studios die zijn shooter Deathloop recent uitstelde naar 2021 doet dan weer coole dingen met de nieuwe triggers. Wanneer je wapen blokkeert zullen de adaptatieve triggers ook blokkeren. Je kan ze niet meer indrukken, waardoor je snel van wapen moet wisselen of je gun fixen. Je zal het effect voelen voor je de animatie ziet, waardoor je sneller kan reageren.

psBa62XqepCqrpq3AbrwtJ

Ratchet and Clank: Rift Apart

In Ratchet and Clank: Rift Apart worden vooral de adaptieve triggers gebruikt voor wapens. Zo is er een tweeloop shotgun. Druk je de trigger halfweg in, vuur je slechts één patroon af. Indien je de trigger helemaal overhaalt, dan knal je de twee lopen leeg. En dat levert dan weer een behoorlijke terugslag op. Ratchet & Clank wordt een launchgame voor de PS5.

Horizon Forbidden West

Developer Guerrilla Games gebruikt de DualSense controller om de nieuwe wapens nog responsiever te maken. Zo zal elk wapen in Horizon Forbidden West een unieke feel hebben en een specifieke rol spelen.

50247875136 5026bd7dde b

Gran Turismo 7

In Gran Turismo 7 zet ontwikkelaar Polyphony vooral de adaptieve triggers in. Zo zal je bij het remmen zelfs kunnen voelen wanneer het ABS-systeem van je wagen in werking treedt en kan je ook de remkracht en grip balanceren door de trigger zacht of hard in te drukken. Dat je de motor van je sportwagen door de controller zal voelen trillen, spreekt voor zich.

Ghostwire Tokyo

Tot slot is er nog Ghostwire Tokyo, de bovennatuurlijke thriller van Shinji Mikami. Zijn studio Tango Gameworks zal de technologie gebruiken om te interageren met de bovennatuurlijk wereld. Zo voelen spelers niet alleen een terugslag, maar ook een balans tussen energieën en meer, waardoor je voelt dat je energie opbouwt en dergelijke.

Klinkt indrukwekkend, al zijn er allicht nog tal van manieren om de DualSense te gebruiken. Ons leek een nieuwe Motorstorm met de controller wel vet. De haptische feedback die zich aanpast aan rijden door de modder of water? Of je chassis dat de grond raakt na een epische jump. Of misschien is een comeback van dual wielden in shooters ook wel een idee?

Wat zou jij graag spelen met de DualSense? Laat het weten in de comments!

Wil je alles weten over de PS5? Check hier alle games en de nieuwste info omtrent Sony’s next-gen console.

 

 

Een reactie achterlaten