fbpx

PS4 Pro krijgt dubbele grafische kracht

We weten ondertussen dat de PS4 Pro 4K-beelden en mooiere graphics kan renderen, maar nu heeft de systeemarchitect van PlayStation Mark Cerny ook uitgelegd hoe de console dat precies doet. Tijdens een conferentie op de kantoren van Sony in San Mateo, legde Cerny namelijk uit hoe de grafische kracht voor de console verdubbeld werd.

De console krijgt dus een GPU (nog steeds kort voor graphics processing unit) bestaande uit twee delen, waarvan de ene helft gebruikt wordt voor huidige PS4-games. Wanneer je een PS4 Pro-game opstart, schiet de tweede helft van de processor in actie om de 4K-resolutie, HDR-beelden en andere extra’s van de Pro-enhanced mode mogelijk te maken.

Mark Cerny verduidelijkt:

“Deze structuur geeft ons de mogelijkheid om heel gemakkelijk bestaande games te ondersteunen. Voor die games schakelen we namelijk een deel van de GPU uit en de kracht die de console dan heeft, is vergelijkbaar met die van de originele PS4.”

Een best complexe, maar effectieve hardware-oplossing die ongetwijfeld van pas zal komen in grafische parels als Uncharted 4 en Horizon: Zero Dawn. Naast de multi-functionele grafische processor, krijgt de PS4 Pro trouwens ook 1 GB extra werkgeheugen voor een efficiëntere verdelingen van taken.

De PlayStation 4 Pro is te koop vanaf 10 november.

Laat een reactie achter

/* Test */