fbpx

Ontwikkeling van Concord kostte Sony $400 miljoen

concord PS5.jpg

Sony haalde multiplayershooter Concord al na twee weken offline door de enorm lage interesse in de game. Dat de uitgever een hele poos nodig zal hebben om te herstellen van de investering, blijkt uit een nieuw bericht. Zo zou de ontwikkeling van Concord maar liefst 400 miljoen dollar gekost hebben.

Het nieuws werd gedeeld in de PlayStation podcast Sacred Symbols. De presentatoren spraken met leden van het ontwikkelingsteam van Firewalk Studios en ontdekten dat het gefaalde Concord diepe wonden heeft geslagen bij Sony.


Concord was 8 jaar in ontwikkeling en kostte zo’n slordige 400 miljoen dollar. Sony geloofde hard in het project en verwees intern naar de game als ‘de toekomst van PlayStation’. Dit zou de Star Wars van Sony worden.

Hoe het dan zo is kunnen mislopen? Volgens de gesproken ontwikkelaar is Sony deels verantwoordelijk voor het falen. Zo werd elke vorm van kritiek op de shooter weggewuifd door een bedrijfscultuur die omschreven wordt als ’toxisch positief’. De game werd de hemel ingeprezen en alle negatieve feedback werd genegeerd.

Creative director Ryan Ellis die recent ontslag pakte zou na de launch het volledige ontwikkelingsteam van Firewalk Studios hebben toegesproken. Hij was bijzonder emotioneel toen bleek dat er helemaal geen interesse was in de titel van het publiek.

De medewerkers vertelden dat Ellis écht geloofde in het project. Helaas werd de game twee weken na release offline gehaald en kregen alle spelers hun geld terug. Hoe het verder moet met Concord? Dat is voorlopig onbekend.

Talloze spelers lietenal blijken dat Concord een degelijke co-op PvE-shooter zou kunnen zijn. Of misschien maakt Sony de shooter binnenkort free-to-play?

Een reactie achterlaten