fbpx

Microsoft wou ook SEGA, Bungie en studio van Hitman kopen

SEGA XBOX SONIC.jpg

Tijdens de Amerikaanse rechtszaak tegen de overname van Activision Blizzard door Microsoft zijn alweer sappige details aan het licht gekomen. Zo zou volgens interne documenten Microsoft overwogen hebben om SEGA, Bungie en een heleboel andere ontwikkelaars te kopen.

Tijdens hun koortsige zoektocht om de Xbox Game Pass van content te voorzien, had Microsoft volgens de interne documenten in 2021 heel wat uitgevers in het vizier. SEGA stond bovenaan hun lijstje: Microsoft wou ook Shin Megami Tensei en Persona naar Xbox en pc brengen om het aanbod van de Game Pass te verbreden.


Uit documenten blijkt dat Microsoft uitgebreid alle mogelijke kandidaten had opgesomd en doorgelicht. Lijsten met pro’s en contra’s van elk bedrijf werden gemaakt. Kwestie van het overzicht te houden.

Ook IO Interactive, de Deense studio van de Hitman-games, stond hoog op Microsofts kooplijst. Alleen twijfelde Microsoft omdat de ontwikkelaar buiten Hitman nog steeds geen andere hit heeft gemaak. Microsoft ging wel een exclusiviteitscontract aan met de studio om hun nieuwe fantasy shooter enkel naar Xbox en pc te brengen.

Staan ook in het document vermeld: Bungie (Destiny), Remedy Games (Alan Wake), Housemarque (Returnal) en zelfs het Belgische Larian Games (Divinity). Hieronder een kort overzicht van de beoordelingen van Microsoft.

  • Bungie: + top first-person shooter ontwikkelaar en uitgever, heeft bewezen dat het langlopende series kan ontwikkelen – bedrijf staat bekend voor zijn high burn-rate
  • Housemarque: + is in staat om Game Pass van regelmatige content te voorzien – heeft lange en uitgebreide relatie met Sony
  • Remedy: + een van de laatste onafhankelijke developers van verhaalgedreven triple A-games  – volgende twee games zijn gebonden aan Epic Game Store: Alan Wake 2 en Alan Wake Remastered
  • Larian: + Divinity: Original Sin en Original Sin II zijn van de best scorende RPG’s van laatste 10 jaar – ontwikkeling is verdeeld over zes verschillende locaties
  • Supergiant: + sterke creatieve visie en bereidheid om nieuwe concepten te proberen – potentieel verlangen om indie te blijven
  • Playdead: + eigenaars van IP van twee succesvolle games – lange ontwikkelingsperiode tussen elk project voor uiteindelijk een korte game-ervaring
  • 11 bit studios: + Frostpunk heeft 3 miljoen exemplaren verkocht in 3 jaar – games lijken te niche en druist in tegen ons breed doelpubliek
  • Thunderful: + in staat om games af te leveren met hoge Metacritic scores – moet nog een echte hit maken

Door de rechtszaak zijn heel wat details aan het licht gekomen. Zo kwamen we te weten dat alle uitgevers (volgens Sony) de Xbox Game Pass haten, Microsoft Bethesda heeft opgekocht uit vrees dat Starfield een PS5 exclusive zou worden en dat The Elder Scrolls VI pas na 2028 en dus waarschijnlijk niet meer op deze generatie consoles zal verschijnen.

Een reactie achterlaten