fbpx

In 2023 waren oudere, bekende titels populairder dan nieuwe games

GTA Online

Veel gamers gaan liever aan de slag met een vertrouwde, bekende franchises dan een nieuwe game uit te proberen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek dat de gewoontes van gamers en hun koopgedrag analyseerde. En daaruit blijkt dat GTA V, Fortnite, Minecraft en League of Legends de grote winnaars zijn.

Uit het onderzoek van Newzoo blijkt dat gamers veel meer tijd spenderen aan bekende franchises en live-service games dan aan gloednieuwe titels. En hoewel ontwikkelaars nog steeds nieuwe projecten succesvol kunnen lanceren, toont het onderzoek perfect aan waarom nieuwe franchises zo moeilijk een publiek vinden.


Volgens de data van Newzoo kende de game-industrie in 2023 een sterke groei. De sector haalde een omzet van zo’n $93,5 miljard. Ondanks die indrukwekkende cijfers, scoorde een kleine groep uitgevers en ontwikkelaars het grootste deel van die omzet.

De studie geeft aan dat 80% van de globale speeltijd van gamers wereldwijd verdeeld is over slechts 66 games. Opmerkelijk: 60% van die tijd werd gespendeerd in games die meer dan 6 jaar oud zijn. In totaal hadden Fortnite, GTA V, League of Legends, Minecraft en Roblox zo’n 27% van de globale speeltijd op hun naam staan.

De tijd die gamers spenderen aan nieuwere games (2 jaar of jonger) vinden we vooral terug in jaarlijkse sequels. Het aandeel speeltijd dat dergelijke games, waaronder FIFA, Call of Duty en meer scoorden, bedroeg 23%.

Slechts 8% van alle globaal gespeelde tijd werd vastgelegd in nieuwe titels, zoals Diablo IV en Baldur’s Gate 3.

De tsudie deelt verder nog een top-10 van meest gespeelde games. Het hoeft niet te verrassen dat Fortnite op elke platform op de eerste plaats staat. Andere bekende namen die terugkeren, zijn GTA, Counter-Strike, Apex Legends en andere live-service games.

Newzoo concludeert dan ook dat het voor nieuwe franchises bijzonder moeilijk wordt om een publiek te vinden. Vooral omdat live-service games een constante stroom aan verse content bieden.

Hoewel gamers steen en been klagen over live-service titels, grijpen ze al snel terug naar exact dat soort games. Dat heeft gevolgen voor de algemene sector, want het geeft de idee dat originaliteit niet meer belangrijk is.

Ook weerhoudt het studio’s ervan om risico’s te nemen en te investeren in nieuwe projecten, aangezien gamers tevreden zijn met bovengenoemde content.

ranking

Een reactie achterlaten