fbpx

Hands-on WRC 9: ‘Het worden mooie rallytijden’

apps.59044.14015447301042986.492d8bea 7384 4878 a5ce 3fd9bc0a75ff

Jimmy Broadbent, de bekendste simracer ter wereld, is een fan van WRC 8. Dat kan tellen voor een racegame. Al moeten we bekennen: sinds WRC 5 hebben wij de reeks ietwat stiefmoederlijk links laten liggen. Omdat we altijd naar concurrent Codemasters grepen voor onze rallyinjectie. Tijd voor een rechtzetting!


Parels van parcours

In de previewcode van WRC 9 die we te pakken kregen, konden we alle wagens en alle rally’s testen in de quick mode. Niets meer, maar ook niets minder. Zoals de rally van Kenya, een van de drie nieuwe locaties waar je de lokale wegen onveilig mag maken. Samen met de nieuwkomers Japan en Nieuw-Zeeland zit WRC 9 zo aan dertien rally’s. Daarmee doet het heel wat beter dan Dirt Rally 2.0, waar het op contentvlak huilen is met de helm op, als je niet dieper in de buidel tast voor dure DLC. Die parcours zijn bijna zonder uitzondering echte pareltjes, met wegen die claustrofobisch smal, uitdagend, supersnel of levensgevaarlijk zijn. Soms zijn ze het zelfs allemaal tegelijk.

Van Japan, met die trapeziumvormige klinkers op de heuvelflanken en de diepe geulen naast de smalle asfaltstraatjes, kregen we een nostalgische bui. We moesten meteen denken aan Colin McRae 3, waar Japan de platgespeelde demotrack was. Toch is Kenya de onbetwiste ster van de rookies. De goudbruine, met sluw verscholen stenen besmeurde wegen mixen smalle, bochtige stukken af met passages die breder zijn dan een voetbalveld. Het karakter van deze safarirally is uniek. Op een bepaald moment waren we zelf even verdwaald. Bleek dat we gewoon door het hoge gras moesten rijden. Dat denken we toch. Zelfs de replay bood geen uitsluitsel. En Nieuw-Zeeland dan? Dat laat voorlopig geen blijvende indruk. Gewoon goed, niet uitzonderlijk.

WRC9

Junior WRC kan niet mee

Bij ieder laadscherm zie je dat WRC 9 en Fanatec officiële partners zijn. Als je net zoals ons een stuurwiel hebt van die Duitse hardwareleverancier, dan zal je merken dat je atypisch weinig moet sleutelen aan de instellingen om het juiste gevoel te krijgen. Ook daarin doet WRC 9 het beter dan Dirt Rally 2.0, waar het tegendeel waar is. Toch hinkt deze previewversie van de game op twee vlakken achterop.

Op grafisch vlak kan ontwikkelaar Kylotonn de heren en dames van Codemasters jammer genoeg niet bijbenen. Ook de kwaliteit van het geluid dat de wagens produceren is veel wisselvalliger. Dat merk je vooral bij de Junior WRC. Van in de cockpit klinken ze bijna elektrisch, terwijl je in de herhalingen luide knallen van de uitlaat hoort. Slordig. Alsof het over twee verschillende wagens gaat.

Van de wegligging van die voorwielaangedreven Junior WRC-wagens kregen we het ook niet bepaald warm. Vooral bij hoge snelheden lieten ze het afweten en zwalpten ze vaak als een zatlap heen en weer. De briesende racepaarden van de WRC en WRC 2 overtuigen wel. Je hebt altijd het gevoel dat de wagen doet wat je wil dat hij doet. Alleen op een stevige ruk aan de handrem reageren deze wagens voorlopig wat overdreven.

Dat we mooie rallytijden tegemoet gaan, zoveel is zeker. Het komt helemaal goed met WRC 9, dat duidelijk op de simulatieliefhebber mikt. Een goed alternatief voor Dirt Rally 2.0 waar uitgever Nacon verder zal opbouwen voor de edities van 2021 en 2020. En hadden we al gezegd dat WRC 9 ook op PS5 en Xbox Series X verschijnt?

Een reactie achterlaten