fbpx

Tiny Tina’s Wonderlands speelt als Borderlands op paddo’s

Tiny Tina Wonderland

Binnen een kleine maand krijgt de meest prettig gestoorde tiener uit het videospellenrijk haar eigen game. Invader mocht al eventjes Tiny Tina’s Wonderlands induiken van publisher 2K, en voelde zich vooral opnieuw in een vintage Borderlands-ervaring geparachuteerd. De beloofde fantasy-accenten zijn aanwezig en veelvuldig, maar ook subtiel.

Borderlands met fantasy

Gearbox Software liet een hands-on-demo uit Tiny Tina’s Wonderlands op ons los, waarin we dus vooral een nieuwe Borderlands-fix ontdekten. De beloofde fantasy-invloeden zijn passend voor het personage dat met deze spin-off haar eigen game krijgt, maar ze spelen geen centrale rol in de game. Ze worden netjes, en met een bijzonder gevoel voor ironie, ingepast in het kraam van de bekende Borderlands-actie, waarin schieten de hoofdmoot van de actie blijft.


De fantasy-invloeden zijn accenten, geen diepe ingrepen. Het zit hem in de namen van de plaatsen die je bezoekt en de creaturen die je ontmoet, zoals in onze demo de vliegende Wyvern en de Goblins, die de verhaalcontent droegen. Iets dieper schuilt het in het mathematische systeem. Naast de skill points die je in iedere Borderlands kan uitbouwen heb je ook een rooster met Hero Points, als een klassiek rpg-klassensysteem waarin je bepaalde vaardigheden (kracht, intelligentie, uithouding… je kent de dril) verder uitbalanceert met ieder punt dat je erbij krijgt.

De fantasy-invloeden zitten ook bijvoorbeeld in de exploderende vaten, die een soort elementaire krachten loslaten wanneer ze worden geraakt: vuur, duistere magie, bevriezing, gif, of extra gezondheid. Maar de directe invloed op de actie is beperkter.

Je wapentuig bijvoorbeeld, bevat een iets prominenter mêléewapen, maar shooten & looten – alles omverknallen wat beweegt, en vervolgens oprapen wat ze laten vallen – blijft de bulk van de actie. De meest ingrijpende verandering is dat je dit keer niet met granaten kunt gooien, maar in plaats daarvan een hoogtechnologische aanval die je als ‘magisch’ kunt omschrijven op de rechter schouderknop wordt gemapt.

Tiny Tina wonderlands

Op de barricaden

De demo is relatief kort, met een queeste en wat openwereldcontent, maar kunnen we met twee speelbare klassen doorlopen. De eerste: Een Graveborn die gruwelijke duistere magie op zijn/haar vijanden kan loslaten. Een vliegende, gepantserde schedel die luistert naar de naam Demi-Lich, is onze compagnon. Een kwaadaardige paddenstoel en een trio eenogige slangen, behoren later ook tot de opties.

De tweede klasse, de met messen bewapende Stabbomancer, heeft een totaal van tien uit te bouwen Skill- en Hero-punten openstaan, waardoor we hem wat naar eigen inzicht kunnen pimpen. Waaronder zijn magische aanval, die een soort etherische cirkelzaag in het strijdgewoel gooit. Lekker schermvullend en spectaculair. In de finale game kan je volgens Gearbox de skills van alle zes verschillende klassen met elkaar combineren, wat meer vrijheid in speelstijl oplevert.

De queeste die we doorlopen, is niets minder dan een sociale strijd: we worden ingelijfd door een Goblin, een groen trolvormig wezen, die haar werkende volk wil bevrijden van het juk van de opzichters. En voor wie we dus een handvol bewakers moeten omleggen om de arme werklieden te bevrijden. Waarna de politieke gevangenen aan de beurt zijn en we twee cipierbazen moeten elimineren.

Tiny Tina

Dungeon master

Hoe past dit allemaal in het verhaal van Tiny Tina’s Wonderlands? Helemaal niet, laten we ons vertellen door Gearbox: de demo blijft beperkt tot een omgeving die buiten de gewoonlijke verhaalcontent zat, maar wel een eigen afgeronde queeste plus enkele zijmissies bevat. Kwestie van spoilers te vermijden.

Welke rol Tiny Tina’s Wonderlands vervolgens heeft in het Borderlands-universum? Kunnen we je ook niet exact vertellen, maar het haakt helemaal aan bij Tiny Tina’s Assault on Dragon Keep, de Borderlands 2-DLC uit 2013. Daarin belandt je in een soort Dungeons & Dragons bordspel waarin Tiny Tina de dungeon master is. En die rol neemt ze in Wonderlands opnieuw en een stuk uitgebreider op.

Deze korte demo maakt wèl overduidelijk dat Tiny Tina’s Wonderlands helemaal in het stramien van de Borderlands-serie past. Vette schietactie, geschifte vijanden en alweer heel veel random gegenereerde wapens die het knalwerk voortdurend . O ja, en natuurlijk het gewoonlijke Griekse koor van sujetten die hun zegje doen via de intercom.

Om nog maar eens te onderstrepen: verwacht geen ingrijpend verschillende ervaring dan die van een gewone Borderlands-game. Het wordt alleen wat afgekruid met elementen die je wel uit Skyrim of Elden Ring zult herkennen. En daar hebben wij helemaal geen probleem mee.

Tiny Tina’s Wonderlands verschijnt op 25 maart voor PS4, PS5, Xbox en pc. Hieronder kan je alvast 20 minuten gameplay checken.

Een reactie achterlaten