fbpx

Ford pikt Firewatch art voor reclamecampagne

Een Amerikaanse Ford-dealer in Quincy, Massachusetts heeft tijdens een reclamecampagne artwork van de game Firewatch gebruikt in mails naar zijn klanten. Panic Inc., de uitgever van de game, was er niet mee opgezet en trok naar Twitter met een spottende boodschap.

Sean Vanaman, mede-stichter van Campo Santo, deed er nog een schepje bovenop. Hij reageerde als volgt op het bericht:

“Come on down to the Quirk Ford Freedom Sales event where ur free from such things as ‘copyright’ and ‘infringement!”

Ondertussen heeft Sean Western, een vertegenwoordiger van autofabrikant Ford, laten weten aan Game Informer dat het bedrijf altijd beeldmateriaal gebruikt van websites die goedgekeurd zijn door de DMCA of Digital Millenium Copyright Act.

Western wil met andere woorden gezegd hebben dat het gebruik van de afbeelding compleet legaal was. Al vergeet hij wel dat eender welke internetgebruiker ongecontroleerde – en dus ook gestolen – afbeeldigen op een wallpaper-website kan posten. Je kan de DMCA vragen om afbeeldingen offline te halen via WideWallpaper.info, maar dat wil niet zeggen dat er geen geplagieerde afbeeldingen meer te vinden zijn.

Sean Vanaman was bijgevolg niet onder de indruk van het tegenargument van Ford:

“Kijk, dat is dikke onzin. De man die de mail verstuurd heeft, gebruikte artwork van onze oude website. En die zal nergens op een wallpaperwebsite te vinden zijn.”

Gelukkig had uitgever Panic Inc. iets meer gevoel voor humor en pakte Ford terug op zijn eigen manier:

Well played, Panic Inc.! Well Played!

Een reactie achterlaten