fbpx

Dawn of Ragnarök is een lijvige power trip

ragnarok review

Wat doe je wanneer de ontwikkeling van de nieuwe Assassin’s Creed te lang op zich laat wachten? Gewoon de levensduur van de vorige verlengen met een forse gewassen uitbreiding die meters buiten de historische lijnen kleurt. En eerlijk? We vinden het best vermakelijk.

Mythölögie

Van de reeks die ooit een kruisboog uit de game verwijderde omdat die niet historisch accuraat was, hadden we dit niet verwacht: met Dawn of Ragnarök geeft Ubisoft zichzelf een break van de geschiedenis om voor één keer helemaal uit de band te springen.


Dawn of Ragnarök gebruikt de Noorse mythologie als historisch excuus voor deze fantasy uitspatting. Hier mag je opnieuw aan de slag als de eenogige oorlogsgod Odi… euhm Havi. Ligt op je te wachten: het uitgestrekte dwergenrijk Svartalfheim waar vuurgod Surtr is binnengevallen. Niet de toevallig dezelfde bebaarde lavakloothommel die jouw zoon Baldr heeft gekidnapt.

De onderdrukte dwergen vormen je nieuwe alliantie in de strijd tegen Surtr en zijn legertje vuurdemonen uit Muspelheim. Door de dwergenschuilkelders te lokaliseren speel je telkens nieuwe verhaalquests vrij. Best onderhoudend en op sommige momenten zelfs geestig. Maar hoewel de scenaristen van Ubisoft Sofia hier helemaal van het padje konden gaan, blijft het verhaal best braafjes en voorspelbaar. Nee, deze Dawn of Ragnarök moet je – net als de hoofdgame – vooral voor de actie spelen.

assassins creed valhalla dawn of ragnarok pounce 1

Let him rip!

Daarvoor zorgt je nieuwe speeltje de Hugr-Rip, een mythische armband die je toelaat krachten van je vijanden te stelen en te gebruiken. Zo kan je tijdelijk over lava wandelen, veranderen in een vogel en uit de lucht een stealthaanval inzetten of jezelf teleporteren naar bijvoorbeeld een hoger gelegen platform. Je nieuwe powers maken het in mootjes hakken van de Muspelheim-krijgers en blauwe Jotunheim-reuzen er vooral spectaculairder op.

Ubisoft Sofia gebruikt de vrijheid wel om meer afwisseling in de omgevingen te stoppen. Waar het Parijs uit de vorige expansie verdacht veel leek op het Engeland uit de hoofdgame, is dit dwergenrijk meer geschikt voor toeristen. Sneeuw- en ijsgebieden wisselen af met uitgestrekte vlaktes en gebergtes dooraderd met lavarivieren. Vuur en ijs op één map, dus. Dit terwijl dreigend grote stukken Muspelheim futuristisch in de lucht zweven. Erg vet om te zien.

2 ACV screen EXP3 DoR GearsetAtFactory 20220309 12.01 pm CET

Fire, Ice & giant pigs

Deze Song of Fire and Ice is lijvig. Reken 15 uur voor de verhaalmissies en 30 uur als je écht alle punten van de map wil afvinken. Mag ook, gezien deze expansie geen onderdeel is van de Season Pass en bijna evenveel kost als een nieuwe game. Dat ijs- en vuurthema vertaalt zich bovendien ook naar je wapenarsenaal. Zo kan je naast de bovengenoemde godenpowers ook ijsaanvallen uitvoeren met je wapens en tegenstanders in de fik steken met vuuraanvallen.

Elke power van je Hugr-Rip kan je bovendien upgraden door raids uit te voeren in het dwergenrijk. Alleen: die godenpowers terug naar Engeland brengen kan niet. Die blijven netjes binnen Svartalfheim, al kan je Eivors skill tree wel alweer ietsje uitbreiden. Niets revolutionairs – denk een verse knie-aanval en nieuwe counterskills – maar alle beetjes helpen. De tegenstand in deze Ragnarök is immers best pittig – sommmige bosses zijn zelfs +500 – waardoor nieuwkomers aan de start meteen een fikse (en tijdelijke) XP-boost krijgen. Het is van moeten.

Ondanks de dikke laag fantasy is Dawn of Ragnarök eigenlijk niet zo verrassend. De godenpowers zorgen voor meer spektakel, maar verder volgt deze Dawn of Ragnarök het gewoonlijke stramien: land verkennen, syncen op eenzame hoogtes, rondhossen op je lavapoema (of oversized strijdvarken) en zo tonnen sidequests en activities completen. Iets te veel nutteloze fetch quests naar onze goesting. En geef toe, anno 2022 kan je een map op een zinvollere manier vullen.

7.2
  • goddelijke powers
  • death from a bird!
  • Assassin’s Creed op shrooms
  • veel afwisseling in setting
  • dezelfde gameplay
  • niet voor geschiedenisbuffs

BESLUIT

Een lijvige uitbreiding die meer spektakel naar Assassin's Creed Valhalla brengt, maar verder vooral meer van hetzelfde biedt. Voor wie écht niet genoeg krijgt van Valhalla.

Een reactie achterlaten