fbpx

HPTO

Crisis Core: Final Fantasy VII – Reunion krijgt eindelijk zijn verdiende aandacht

Crisis core reunion review

Crisis Core is een van de belangrijkste hoofdstukken van het Final Fantasy VII-verhaal, maar bleef onder de radar omdat het enkel op Sony’s PSP verscheen. Met de ontwikkeling van Final Fantasy VII Rebirth op volle gang, trakteert Square Enix op een moderne remaster van de oude handheldgame. Een uitstekende zet.

Crisis Core is een prequel en vertelt het verhaal van Zack Fair, een vechtersbaas in de Soldier-afdeling van de Shinra Electric Power Company. De jongeman vecht zij aan zij met de bekende Sephiroth, maar leert tijdens het avontuur ook het bittere geheim achter de superkracht van de Soldier eenheden. Het resultaat is een pakkend verhaal dat de motieven van talloze personages uit de latere Final Fantasy VII hoofdstukken veel kracht bijzet.


1200x675 2

Adsense - In Article After ParaGraph 2

Geen remake maar remaster

In tegenstelling tot Final Fantasy VII Remake, is deze Crisis Core Reunion een remaster. Zo kreeg de titel een uitstekende grafische update, maar bleef de rest grotendeels onveranderd. De omgevingen zien er een pak mooier uit, maar het is vooral leuk om oude personages in een nieuw jasje te zien.

Toch haalt deze Crisis Core het niveau van Final Fantasy VII remake niet. Zo zijn de animaties en gezichtsexpressies overgenomen uit de PSP-game uit 2007 en zien ze er bijgevolg best verouderd uit. Echt storend is dat gelukkig niet, want de boodschap komt nog steeds duidelijk over. Maar het verraadt wel de handheld-origine van deze Crisis Core.

Passende stemming

Opvallend: alle dialogen zijn volledig opnieuw ingesproken door de nieuwe cast van de remake. Zelfs scenes die voordien niet ingesproken waren, zijn nu voorzien van voice-overs. Alle acteurs leveren degelijk werk, maar toch verraadt de game ook hier zijn oorsprong. De beknopte dialogen waren op maat geschreven voor een handheld en zijn best compact. Hier en daar paste Square Enix het script lichtjes aan, maar iets meer nuance kon geen kwaad.

Kudos voor de originele CGI-cutscenes. Die werden geremastered voor de huidige generatie consoles en blijven ondanks hun leeftijd sterk overeind. Vooral het epische trainingsgevecht tussen Genesis, Angeal en Sephiroth ziet er nog steeds fantastisch uit. De soundtrack bleef grotendeels ongewijzigd. Niet erg, want die is indrukwekkend en weet de sombere melodrama van de titel perfect te vatten.

1200x675

Slice Roulette

De combat van Crisis Core is nog steeds even solide, al zijn de bewegingen van Zack in deze moderne versie iets behendiger en vloeiender. Voor enkele visuele effecten (lees: rondvliegende vonken) speelt de game leentjebuur bij de Remake, maar al bij al kan Zack nu evengoed overweg met het Buster Sword als Cloud. Cool is de toevoeging van de Punisher Mode uit Remake, die Zack toelaat om een vernietigende combo uit voeren vanuit een verdedigende positie.

Wat de gevechten van Crisis Core een extraatje geeft, is de Digital Mind Wave (DMW) roulette of het Limit Break systeem. Dat is een slot machine die je een power-up, Limit Break of Summon geeft afhankelijk van de cijfer- of portretcombinatie. Voor deze remaster zijn er zelfs enkele opties toegevoegd. De Limit Breaks zijn nu stuk voor stuk vette finishers en dankzij de vernieuwde CGI-scènes zien ook de summons er badass uit. Natuurlijk kan Zack zijn mannetje ook staan zonder al die hulp, maar het DMW-systeem voegt altijd enkele leuke verrassingen toe.

1200x675 1

Missie Materia

Een van de coolste features in Crisis Core is ongetwijfeld Materia Fusion, dat je toelaat om twee bestaande Materia te fuseren tot een krachtiger exemplaar met opmerkelijke resultaten. Vaak dé manier om Zack sterker te maken, want een doordachte fusie geeft de krijger niet alleen nieuwe vaardigheden, maar ook hogere statistieken. Zo kan je bijvoorbeeld Poison combineren met Fire voor een Dark Fire. De spreuk zet vijanden niet alleen in lichterlaaie, maar verzegelt ook hun speciale krachten.

Een andere coole feature van de game zijn de Missions, die je kan opstarten via een save punt. Dat zijn korte opdrachten, die je vaak toegang geven tot allerlei extra items en Materia. Wie zich wil specialiseren in Materia Fusion, heeft een heleboel van de kristallen bollen nodig. En daar bieden de missies vaak soelaas. Al zijn de mini-queestes ook een extra bron van inkomsten of zelfs een handige training als je merkt dat de monsters van de verhaalmissies iets te sterk worden.

8.0
  • grafische update
  • leuke combat
  • meeslepend verhaal
  • Materia Fusion
  • verouderde animaties
  • geen update voor dialogen

BESLUIT

Square Elix levert een degelijke remaster van een oude game af. Leuke opsmuk, al verraden de verouderde animaties en beperkte dialogen de leeftijd van de game. Ondanks de kleine tekortkomingen, blijft dit één van de beste spin-offs ooit gemaakt en een niet te missen hoofdstuk in de serie.

Laat een reactie achter