Controversiële oorlogsgame Six Days in Fallujah uitgesteld tot eind 2022
Stijn Poelmans |
18 november 2021
Ontwikkelaar Victura en uitgever Highwire Games hebben aangekondigd dat de omstreden shooter Six Days in Fallujah verschuift naar 2022. Het uitstel dient om de game zo kwalitatief mogelijk te maken en gebeurtenissen tijdens de slag om Fallujah zo respectvol mogelijk in beeld te brengen.
De shooter is nu uitgesteld naar het vierde kwartaal van 2022. Waarom zo lang? Omdat ontwikkelaar Victura meer budget en meer werknemers nodig heeft om de visie voor de game te realiseren. Volgens de ceo moet het team verdubbeld worden om de ambitieuze opzet te volbrengen.
Met Six Days of Fallujah wil Victura niet de nieuwste Call of Duty afleveren, maar wel een eerbiedige shooter die de gebeurtenissen en getuigenissen op een respectvolle manier wil weergeven. Ongetwijfeld een moeilijke taak, omdat de studio een juiste balans moet vinden tussen een realistische vertelstructuur en een entertainende game.
Het is dan ook geen wonder dat er nu al een hoop vragen rijzen over de game. Om nog maar te zwijgen over het controversiële etiket dat de shooter opgeplakt kreeg. Zo begon de game zijn bestaan in 2009 bij ontwikkelaar Atomic Games onder Konami. Toen tal van oorlogsveteranen protesteerden dat de game de oorlog in Irak verheerlijkte, deed uitgever Konami snel afstand van het project.
Bij uitgever Highwire Games gaan ze nu verder met Six Days in Fallujah op een manier die de oorlog niet verheerlijkt. Of althans, dat is het plan. Wij hopen alvast dat de studio slaagt in zijn opzet, maar zoals gezegd, blijft dit een bijzonder moeilijke evenwichtsoefening.