CD Projekt Red geeft meer uitleg bij uitstel Cyberpunk 2077
Stijn Poelmans |
26 januari 2020
Zoals je weet, werd de releasedate van Cyberpunk 2077 opgeschoven van april naar september. Reden voor het uitstel? CD Projekt Red had meer tijd nodig om de laatste plooien glad te strijken. Al was er volgens een nieuw gerucht meer aan de hand. Zo zou de studio moeite gehad hebben om de game fatsoenlijk te laten draaien op PS4 en Xbox One. Maar dat ontkent de ontwikkelaar.
Het begon allemaal toen Poolse insider Borys Niespielak in een podcast liet vallen dat Cyberpunk 2077 niet stabiel draaide op PS4 en Xbox One. Of de kerel daar ook de geüpgradede modellen mee bedoelde, is niet duidelijk. In ieder geval zou Cyberpunk 2077 heel wat technische problemen kennen op de consoles. De studio kreeg een deadline om alles van de baan te helpen, maar als alles niet fatsoenlijk zou draaien in januari 2020, zou de game uitgesteld worden.
Een aannemelijk verhaal. Niet alleen Niespielak de details publiekelijk wil delen, maar ook omdat Cyberpunk 2077 een technisch zeer complexe wereld heeft. Toch waren niet alle ontwikkelaar overtuigd van het gerucht. Vooral Cory Barlog, regisseur van God of War, deelde ook zijn mening op Twitter:
EVERY game runs badly until you optimize for the hardware in the final push before gold.https://t.co/5uTQ14EfE5
— Cory Barlog Little Creep League (@corybarlog) January 22, 2020
So, I feel like I need to expand upon this because many may not have the most accurate picture of the game making process.
In truth, we often probably do NOT want to share this because, for some reason, we believe people will jump to apocalyptic conclusions and get angry.
— Cory Barlog Little Creep League (@corybarlog) January 22, 2020
So, I feel like I need to expand upon this because many may not have the most accurate picture of the game making process.
In truth, we often probably do NOT want to share this because, for some reason, we believe people will jump to apocalyptic conclusions and get angry.
— Cory Barlog Little Creep League (@corybarlog) January 22, 2020
This is due to the absolutely fucking bananas level of complexity and moving pieces required to make really any game today.
We are, more often than not, going on passion and belief that the vision of this buggy + duct taped together ’thing’ is going to come together in the end.
— Cory Barlog Little Creep League (@corybarlog) January 22, 2020
To me there is NOTHING shameful or nefarious about the game not running well in development.
We ALL obviously want to release the smoothest/most bug free experience humanly possible.
Sometimes we (mostly) succeed. Sometimes we don’t.
But it is NEVER because we did not try.
— Cory Barlog Little Creep League (@corybarlog) January 22, 2020
Hij heeft zeker een punt. Een goede optimalisatie helpt een game al heel wat. Al moet ook gezegd dat de basis-PS4 en -Xbox One, vergeleken met de PS4 Pro en Xbox One X, echt geen krachtige consoles meer zijn. Voor games als Cyberpunk 2077, die de laatste nieuwe technologie ondersteunen, kan dat behoorlijke problemen opleveren.
Toch bevestigt een ontwikkelaar met de gebruikersnaam Benzenzimmern op het officiële forum van Cyberpunk 2077 dat er geen verborgen motieven achter het uitstel zitten. De man stelt dat het spel simpelweg nog teveel bugs heeft om op het publiek los te laten.