fbpx

Larian Studios hekelt opnieuw ontslagen in gamesector

Baldur's Gate 3

Larian Studios, de ontwikkelaar van het razend populaire Baldur’s Gate 3, heeft zich opnieuw uitgesproken over de massa-ontslagen in de gamesector. Eerder wees oprichter Swen Vincke de hebzucht van uitgevers als oorzaak van de crisis aan en nu is ook director of publishing van Larian, Michael Douse, niet mals.

In een interview met Stephen Totilo van Game File neemt Douse scherpe woorden in de mond: “De gigantische operationele mislukkingen die we ontslagen noemen, zijn een vermijdbare fuck up. Grote bedrijven bereiden zich gewoon slecht voor op de toekomst. Wanneer er plots een verschuiving in de markt komt, gaan ze massaal mensen ontslaan. En andere uitgevers volgen die trend.”


Die cyclische beweging van ontslaan en terug aanwerven is volgens Douse een ziekelijk concept. Al wijst hij ook aandeelhouders met de vinger. “De aandeelhouders van grote beursbedrijven zoals EA en Sony verwachten altijd een deel van de winst, waardoor uitgevers niet flexibel kunnen zijn.”

Larian kiest er dan ook voor om een privé-bedrijf te blijven en financiële reserves aan te leggen voor moeilijkere tijden. Als Larian een beursgenoteerde firma zou worden, krijgt het misschien grotere budgetten voor de ontwikkeling van games. Maar dat betekent niet dat de studio even veel kwaliteit zal kunnen afleveren met elke release.

Volgens Douse gebeurt het werk bij Larian dan ook van dag tot dag. De studio heeft ondertussen een stevige financiële buffer opgebouwd en kan veel flexibeler optreden dan grote uitgevers als Sony en EA. Waardoor ontslagen bij Larian niet aan de orde zijn.

Een reactie achterlaten