fbpx

Ubisoft wil meer mobile en free-to-play games maken

Ubisoft forward 1

Ubisoft heeft bekendgemaakt dat het zijn releasestrategie in de toekomst wil aanpassen. Zo wil de uitgever blockbusters zoals Assassin’s Creed en Far Cry meer gaan afwisselen met free-to-play en mobile games. De reden: de uitgever wil minder afhankelijk zijn van de verkoop van grote releases.

Ubisoft deelde het nieuws mee tijdens een briefing over de kwartaalresultaten. De uitgever zou al aan het overschakelen zijn naar de nieuwe strategie. Zo zou Ubisoft werken aan een Assassin’s Creed mobile game met Tencent voor de Chinese markt. Daarnaast wil CFO Frederick Duguet ook meer free-to-play games op de markt brengen, vooral voor mobile.


Tijdens de presentatie vertelt Duguet het volgende: “Onze normale strategie is dat we 3 à 4 toptitels per jaar lanceren en in het fiscale jaar 2022 blijft dat zo. In de toekomst willen we echter evolueren naar een strategie waar we nieuwe releases combineren met free-to-play games en mobile games.”

Met andere woorden: Ubisoft is op zoek naar een succesvolle concurrent van Fortnite, Call of Duty: Warzone en Apex Legends. En Ubisoft is niet de enige. Steeds meer uitgevers lanceren gratis downloadbare games vol microtransacties omdat die een veel winstgevender verdienmodel hebben dan klassieke games. Met een goede spelformule en frequente contentupdates blijven spelers investeren in cosmetische items en season passes.

Ook Ubisoft wil zich daarom minder gaan focussen op grote, vaak risicovolle blockbusterreleases. Zo werd Ubisofts Ghost Recon: Breakpoint erg matig ontvangen en verkocht het niet naar de verwachtingen. Ubisoft besloot bijgevolg om de basisformule van zijn games onder de loep te nemen, met tal van vertragingen, voor onder andere Watch Dogs: Legion en Immortals: Fenyx Rising tot gevolg.

En dan is er nog de piratengame Skull & Bones die volgens geruchten een volledige reboot kreeg en binnenkort wordt onthuld. Iets zegt ons dat het nu een free-to-play game geworden is.

Een reactie achterlaten