fbpx

Rusland wil eigen nationale game engine ontwikkelen

russia putin engine

Rusland wil een eigen game engine ontwikkelen voor videogames. Verschillende Russische gamestudio’s vrezen immers dat ze wegens de oorlog in Oekraïne binnenkort geen toegang meer zullen krijgen tot Amerikaanse engines zoals Unreal en Unity. Met een eigen game engine wil Rusland de impact van de westerse sancties beperken.

Volgens het Russische economische dagblad Kommersant zouden verschillende grote spelers in de Russische IT-wereld, waaronder VK (het Russische alternatief van Facebook), onderhandelen met het Ministerie van Digitale Ontwikkeling om een eigen game engine te ontwikkelen.


De onderhandelingen zouden al in mei zijn opgestart, aangezien verschillende Russische gamestudio’s toen al bezorgd waren dat ze in de toekomst geen toegang meer zouden krijgen tot buitenlandse engines zoals Unreal en Unity. Een eigen Russische game engine is prioriteit, zodat Russische developers niet langer afhankelijk zijn van buitenlandse bedrijven.

Zo’n engine ontwikkelen brengt echter heel wat obstakels met zich mee. Eerst en vooral kost het miljarden. De Russische overheid zou de financiële investeringen willen maken, maar botst dan op een tweede obstakel: de ontwikkeling van zo’n engine duurt erg lang. Vooral gezien de makers van nul moeten beginnen bouwen.

Nog een hindernis: die Russische game engine moet ook ondersteund worden door hardware van externe bedrijven. Wanneer de software immers niet kan runnen op grafische kaarten van Nvidia en AMD, is het onbegonnen werk voor developers.

Of Rusland uiteindelijk zijn eigen game-engine zal onwikkelen om te concurreren met Unreal en Unity, valt dus nog af te wachten.

Een reactie achterlaten