The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Toen Link’s Awakening 26 jaar terug verscheen op de Gameboy, was het pas Links vierde avontuur. Toch had de reeks toen al in die mate succes en lof verdiend dat een draagbare Zelda-game beschouwd werd als een godsgeschenk. Link’s Awakening werd, mede door de technische beperkingen eigen aan de Gameboy, beschouwd als het lelijke eendje van de toen nog jonge familie. Met een heruitgave vijf jaar later, genaamd Link’s Awakening DX, voegde Nintendo de kleurcapaciteiten van de Gameboy Color toe, inclusief een gloednieuwe dungeon. En toen werd het stil rond de game. De laatste 20 jaar stond Link’s Awakening nauwelijks in de aandacht en werd hij steeds overtroefd door grote broertjes Ocarina of Time, Majora’s Mask en The Wind Waker. Snif.

Wakker worden

Maar nu dus deze tweede heruitgave voor de Switch. Al is heruitgave misschien te zacht uitgedrukt. Deze Link’ss Awakening kleurt de de game niet alleen in, maar voorziet het van herwerkte muziek, verse graphics en een nieuwe game mode waarin je zelf dungeons kan ontwerpen. De nieuwe, best unieke grafische stijl doet denken aan claymation of kinderspeelgoed als Playmobil. Misschien niet iedereen zijn ding, maar wij vinden het geweldig. Op vlak van gameplay, verhaalverloop en dialogen werd dan weer bijna niets veranderd. De vraag rest dan: was Link’s Awakening zo uniek dat een remake echt de moeite waard is?

Kort samengevat: ja! Al is het maar omdat Link’s Awakening best een unieke telg binnen de Zelda-familie was. Met die handheldgame probeerde Nintendo te experimenteren met de Zeldaformule. Het is veelzeggend dat een deel van die uitprobeersels uiteindelijk nooit een vast onderdeel van de reeks geworden zijn. Zo laat één van de eerste items die je zal vinden je toe om… te springen. Link die springt?! Da’s is als Mario die hele monologen houdt: het kan niet, en het hoort ook niet. Daarnaast bevat Link’s Awakening enkele segmenten waarin je Link navigeert door een 2D-platformlevel. Het oogt vandaag de dag nog steeds even vreemd als in 1993, al siert het Nintendo dat ze deze remake zo trouw mogelijk aan het origineel wil houden.

Pure kwaliteit

Want laten we wel wezen, ondanks die enkele experimentele misstappen, blijft Link’s Awakening een heuse topgame. Niet vanwege zijn boeiende en soms warrig vertelde plot. Niet vanwege specifiek geniale momenten of nieuwigheden. Maar wel omdat het een game was, en is, die eens te meer toont hoe Nintendo altijd waakt over de pure kwaliteit van zijn games. Elke dungeon in Link’s Awakening zit perfect in elkaar, elk item dat je vindt voelt nuttig en veelzijdig aan. En eens je het iconische einde van de game bereikt, kan je enkel maar tevredenheid ervaren. En dat geldt net zo goed in 2019, als het deed in 1993.

Wie het origineel nooit speelde, en zich toch fan van de reeks noemt, kan bijna niet anders dan opgetogen zijn met deze unieke kans om het spel te ontdekken. Of het voor fans van de Gameboy-versie de investering waard is, valt moeilijker te beoordelen. Naar onze smaak zijn er net iets te weinig veranderingen aan de basisgame gebeurd, om te spreken van een heuse remake. Daardoor hangt er een heuse retrovibe over deze release. De jonge(re) gamers die denken na Breath of the Wild een gelijkaardig avontuur voorgeschoteld te krijgen, zullen misschien toch schrikken van de wat oubollig aanvoelende quests en dialogen.

Herrezen

Wat we niet evident vinden, is een game als deze dan een score toekennen. Je hebt hem ofwel al vroeger gespeeld of niet. In dat eerste geval mag je van ons aannemen dat deze versie voor bijna 100% het origineel benadert. In dat laatste geval willen we je graag richting een aankoop sturen, maar de goeie verstaander heeft toch wel gelezen dat we er enkele kanttekeningen bij plaatsen.

Een compromis dus: Link’s Awakening voelt aan als een tijdscapsule. De kwaliteit van de game valt onmogelijk te ontkennen, maar net zo goed toont het spel ook wel aan dat gamedesign vandaag de dag toch sterk geëvolueerd is tegenover de jaren ’90. We hebben een voorgevoel dat de remake van deeltje VII van een andere bekende RPG-reeks dit besef binnenkort alleen maar kracht bij zal zetten…

8.3
  • een echte klassieker
  • toffe grafische update
  • goed uitgedachte dungeons en items
  • muziek en geluidseffecten in nieuw jasje
  • oubollige dialogen en plot
  • weinig relevante bonuscontent

Link’s Awakening is een trouwe, oerdegelijke remake. Het was een blij weerzien met het Zelda-expirement dat we eigenlijk al een beetje vergeten waren. En stiekem zijn we best jaloers op gamers die Link’s Awakening nu voor het eerst zullen ervaren.