Skater XL

skater xl

In Gent is zopas Belgiës grootste skatepark geopend, Tony Hawk komt volgende maand uit pensioen met een dubbele remake, een vierde EA Skate zit officieel in de pijplijn en twee indiestudio’s trachten het tot kunst verheven straatvandalisme in een virtuele simulator te gieten. Dat skateboarden weer helemaal terug (van eigenlijk nooit weggeweest) is, is als zeggen dat hoofdredacteur Ben steevast op zijn muil gaat bij een poging tot ollie: beide statements zijn waarheden als een koe. Terwijl Session van Creã-ture Studios nog exclusief bij Microsoft in Early Access loopt, sluiten de Californiërs van Easy Day die van hen af en is Skater XL 1.0 eindelijk klaar voor het grote publiek. Alhoewel, ‘klaar’ is misschien overdreven.

Voor doorzetters

Terwijl de Hawkman vooral teert op nostalgie en weinig waarheidsgetrouwe combowaanzin, zet Skater XL zichzelf in de markt als volbloed simulatiegame. EA introduceerde destijds de intuïtieve flick-it-controls, waarbij de linkerstick als je lichaam fungeert en de rechter als je voeten. Easy Day gaat nog een stap verder door iedere afzonderlijke voet aan een stick te linken, terwijl je je lijf dan weer draait met de triggers. Klinkt complex en … dat is het ook.

Skaters hebben echter een streepje voor daar het stickgeflikker volledig te rijmen valt met het echte voetenwerk. Al maak je je best geen illusies: veelvuldig zal je je veel coolere evenbeeld tegen de grond zien smakken, op pijnlijke dan wel hilarische wijze. Maar als je dan na tig keer proberen ein-de-lijk die hardflip backside tailslide big flip out netjes landt, is de voldoening bijzonder groot. Voer voor doorzetters, dus, een beetje zoals skateboarden in het echte leven.

Skater XL onderscheidt zich vooral van de rest dankzij een bord dat zijn eigen leven lijkt te leiden. ‘t Is te zeggen: in plaats van voorgekauwde animaties in gang te steken, bepalen jouw voeten minutieus hoe je plank draait en keert, dankzij de uitgekiende physics. Geen twee trey bombs ogen ooit hetzelfde, met andere woorden. En dus ben je in staat om gaandeweg je eigen stijl te ontwikkelen, wat meteen ook zowat de essentie van skateboarden behelst: niets moet, alles mag. Het is dat ongedwongene dat Easy Day perfect weet te vatten. En toch zijn we enigszins teleurgesteld.

Skater3

Karig

Wie de bèta van Skater XL op pc al gespeeld heeft, weet dat de simulator gestut wordt door een gepassioneerde bende modders die voortdurend nieuwe maps en kledij op de community afvuren of zelfs gameplaytweaks. Het goede nieuws is dat Easy Day in nauw contact staat met het kruim van hen en zelfs een paar van die community maps standaard in de game gestoken heeft, naast enkele iconische street spots van downtown Los Angeles, Easy Day High School en de obligate Mega Ramp.

Het slechte nieuws is dat die al die mods kennelijk geen weg zullen vinden naar de consoleversies, en dat het aanbod van te doorpluizen plekken over de hele lijn nogal aan de karige kant is. Hetzelfde geldt voor de aanpasopties voor je skater zelf, het aantal beschikbare pro’s en de algemene diepgang. Op enkele trick challenges na valt er eigenlijk geen zier te beleven in LA en omstreken en dat is jammer.

skater xl

Breaking bugs

Nu, de gameskater (of skategamer?) heeft daar weinig boodschap aan: hij/zij zal gewoon eindeloos spots afschuimen, zijn/haar creativiteit vrij spel geven en dat alles achteraf zo stijlvol mogelijk op tape zetten met de Replay-modus. Maar of dat voor Jan Modaal reden genoeg is om een adviesprijs van 45 euro neer te tellen? Dat betwijfelen we. Reken daar een soms serieus sputterende framerate bij en zelfs her en der wat game breaking bugs en dan hoeft het geen betoog dat er werk aan de winkel is voor Easy Day.

Wij hopen alvast op een No Man’s Sky-scenario: het is in ieder geval de bedoeling dat de ontwikkelaars de game blijven updaten met content allerhande (zo wordt er gesproken over multiplayer). Maar Skater XL 1.0 zoals ie nu in de rekken ligt, gaat voorlopig hoofdredacteur Ben-gewijs nogal onzacht op zijn muil. Maar goed, dat is wat skaters doen na een faceplant: opstaan en blijven proberen. Met zo’n solide basis hebben wij er alvast vertrouwen in.

6.7
  • coole physics
  • uitdagend en bevredigend
  • weinig maps
  • weinig aanpasopties
  • weinig inhoud
  • technische mankementen

Hoe ijzersterke kerngameplay gefnuikt wordt door een gebrek aan diepgang en technische issues. Een must voor skaters, een maybe voor al de rest. Wie Skater XL op de kop tikt, investeert vooral in potentieel.