Fire Emblem: Three Houses

De evolutie die de reeks Fire Emblem het laatste decennium doorgemaakt heeft, is er eentje om versteld van te staan. Wat in 8-bit tijden nog begon als een eenvoudige, doch geniale strategie-RPG, groeide de laatste jaren uit tot een mix van genres. De transformatie doet ons denken aan die van de alom gelauwerde Persona-games: een hardcore RPG die in loop der jaren steeds meer de nadruk legde op zijn verhaallijn en de mogelijkheid om je ervaring te customizen. Ook Fire Emblem: Three Houses gaat die weg op. Al kunnen we de fans van tactische hoogstandjes ook gerust stellen: eens je je op het slagveld begeeft, staat de gameplay als een huis.

Terug op de schoolbanken

Wat zijn nu die Three Houses? Verhaaltechnisch gezien komt het neer op een keuze die jouw hoofdpersonage maakt tussen drie verschillende groepen studenten. Want, jawel, het hoofdpersonage wordt kort na de intro aangesteld als professor op een heuse academie voor jonge krijgers. Welke groep je kiest, bepaalt onder meer welke personages in jouw startteam zullen zitten tijdens de tientallen gevechten. Na die keuze start je academiejaar en heel even lijkt het alsof je een deur naar een volledig andere game hebt geopend. Plots zal je onder meer lessen moeten geven aan je pupillen, hen vergezellen voor lunch in de cafetaria, of van hot naar her lopen op de campus om allerlei quests/verzoekjes op te lossen. Het voelt na een vijftal uurtjes zelfs aan alsof je meer met vissen of het planten van allerlei kruiden bezig bent, dan met het bekampen van vijandelijke troepen. Maar – we slaken een zucht van verzuchting – gelukkig leidt het allemaal ergens toe.

Leven lang leren

Waar het heen leidt, valt in de categorie ‘dikke spoilers’, dis laten we het erop houden dat elke beslissing die je tijdens je academische leven maakt, invloed heeft op jouw troepen en eigen vaardigheden. Door samen te leren werken aan schoolse activiteiten, worden je studenten ook effectief behendiger in allerlei skills, en gaan ook hun sociale banden nauwer worden. De eerste 10-15 uur van Fire Emblem: Three Houses voelen als een spoedcursus, waarbij je jouw jonge rekruten voorbereidt op de echte, harde wereld. Vergelijkbaar – voor de animeliefhebbers – met het Cadet Corps uit Attack On Titan. Het knappe stemmenwerk van zowat elk personage, verstevigt het gevoel dat je rondloopt in een animereeks. Zoals we gewend zijn van Fire Emblem, lopen de politieke en militaire spanningen al gauw hoog op, en speel jij een cruciale rol in de conflicten.

Oud en nieuw

Fans van de reeks zullen wel al snel een aantal belangrijke wijzigingen opmerken in de gameplay. In zijn kern blijft het concept ongewijzigd: je bestuurt de verschillende personages in jouw leger met als doel (doorgaans) om de vijandelijke leider(s) uit te schakelen. Opvallend is dat ontwikkelaar Intelligent Systems niet één of twee, maar wel een dozijn nieuwe elementen aan de combat heeft toegevoegd. Crests, battalions, gambits… het zijn allemaal termen die je leert kennen en die wel degelijk een grote invloed hebben op de tactische keuzes die je maakt. Maar gelukkig slaagt men erin de basisgameplay eenvoudig genoeg te houden om ook nieuwkomers een kans te geven. Door het grote aanbod aan character classes en skills, kan echt elke speler zijn eigen unieke team samenstellen, zeker eens je de kans krijg meer en meer nieuwe leden te rekruteren.

Ryu Ga Gotoku

Three Houses mag je tegelijk beschouwen als een logische stap vooruit voor Fire Emblem, en tegelijk ook als aanknopingspunt voor een heel nieuw doelpubliek. Sommige van de keuzes, zoals de vaak lange of overbodige dialogen en fetch quests, vallen ons persoonlijk tegen. Maar het geraamte van Fire Emblem blijft intact, waardoor we kleine mankementen gemakkelijk door de vingers kunnen zien. Er zit zo veel content in deze game dat het haast een onmogelijke opdracht lijkt om hetzelfde niveau te halen met elk afzonderlijk element. Voor ons is de conclusie echter duidelijk: de Switch heeft er opnieuw een exclusieve topper bij!

8.4
  • waanzinnig veel content
  • toegankelijke strategie