fbpx

Monster Hunter Rise: Sunbreak wordt een prima, veilige expansie

monster hunter rise break

Monster Hunter Rise was een topgame op de Switch. Dankzij zijn sterke gameplay en vele quality of life verbeteringen staat de teller op de Invader-redactie ondertussen boven de 200. Tijd voor een break? Helemaal! Op 30 juni verschijnt de uitbreiding Sunbreak en die belooft meer actie én zelfs enkele problemen aan te pakken.

Minpunten weggewerkt?

Tijdens een presentatie kregen wij al een flinke sneak peak van Monster Hunter Rise: Sunbreak. En het ziet er naar dat Capcom een eerste punt van kritiek wil aanpakken: het ontbreken van een hoge moeilijkheidsgraad. Deze uitbreiding voegt de langverwachte Master Rank toe waarin bestaande monsters een stuk gevaarlijker zijn en het gezelschap krijgen van nieuwe beesten.


Zo zagen we Lunagaron voorbijkomen, een ijsmonster met de snelheid van een wolf, die steeds gevaarlijker wordt naarmate je hem bozer maakt. Maar ook Seregios, die trouwe fans nog kennen uit Monster Hunter 4 Ultimate, maakt hier zijn opwachting. Deze draakachtige haalt alles uit de kast om je het leven zuur te maken: niet alleen kan hij vliegen om je nadien met z’n sterke achterpoten neer te halen. Ook kan hij zijn schubben van zich af schudden en deze veroorzaken een ‘bleed’-effect op de speler. Niet voor watjes dus.

monster hunter sunbreak

Nieuwe locaties

De expansie brengt enkele nieuwe locaties met zich mee. De grootste komt er in de vorm van de Citadel, een omvangrijk gebied met in het midden een enorm fort, maar vooral met een rijke variatie in fauna en flora. Je loopt de ene keer door bosachtig gebied, dan weer door een ijzig landschap. De makers beloven nog meer gebieden, maar wilden nog niet alles prijsgeven.

Ook in de gathering hub kom je enkele nieuwe personages tegen. Naar goede gewoonte helpen ze jou en je kompanen om zoveel mogelijk monsters af te slachten. Zo kan je nu terecht bij Minayle om je uitrusting en wapens up-to-date te houden en bij Oboro om noodzakelijke items in te slaan. Leuk dat we niet opnieuw bij dezelfde personen moeten aankloppen, maar om eerlijk te zijn: het maakt niet zoveel verschil. Het belangrijkste is dat de hunts interessant genoeg zijn, en ook die hebben een verandering ondergaan.

Follower Quests

Hoewel de meeste Monster Hunter-spelers de game in de multiplayer spelen, zijn er toch eenzaten die het spel liever in hun eentje ontdekken. Speciaal voor hen ontwikkelde Capcom de Follower Quests. In deze singleplayer hunts ga je met een AI-kompaan op pad die onbeperkt mag doodgaan zonder gevolgen. En je computergestuurde kompaan is meerdan levend aas. Zo zagen we dat ze prima hun mannetje konden staan tijdens de hunts en als we even cynisch zijn: ze doen het beter dan de doorsnee multiplayerspeler.

Het is nog niet duidelijk of Followers op elk moment van het spel ingezet mogen worden of dat het over een handvol quests gaat die de makers te moeilijk achten om helemaal in je eentje aan te pakken. Sowieso een interessante insteek, te meer omdat ook deze personages met hun eigen backstory en beweegredenen deelnemen aan de hunt. Capcom heeft duidelijk weer wat meer aandacht in de lore gestopt dan voorheen.

monster hunter rise sunbreak 2

Veilige toevoegingen

Verder voegt Sunbreak nog verschillende nieuwigheden op gameplayvlak toe. Zo kan je voortaan met de Switch Skill Swap wisselen tussen twee sets Skills tijdens je queeste. Zo ben je toch net iets beter voorbereid op onvoorziene omstandigheden. Wanneer een monster je aanvalt terwijl je van deze nieuwe techniek gebruik maakt, kan je alsnog ontwijken om jezelf in veiligheid te brengen. Handig.

Ook nieuw: de toevoeging van de Marionette Spider. Wanneer je deze op je pad tegenkomt, kan die helpen om grote monsters in een bepaalde richting te dwingen. Tenslotte zijn er nu Ruby en Gold Wirebugs die voornamelijk Wyvern Riding nog makkelijker maken dan die al waren.

Stuk voor stuk prima, maar veilige toevoegingen die het al sterke Monster Hunter Rise nog meer afwisseling bezorgen.

Prima start van de zomer

Goed nieuws voor wie niet langer kan wachten: Sunbreak komt al op 30 juni en de kans dat die nog uitgesteld wordt, is praktisch onbestaande. Opgelet: goedkoop is het niet. Heb je Monster Hunter Rise al in je bezit, dan kost Sunbreak je 40 euro. Wat best stevig is voor een uitbreiding, al krijg je er wel erg veel content voor in de plaats. Heb je Rise nog niet? Wacht dan op de bundel met Sunbreak die 60 euro kost.

Monster Hunter Rise: Sunbreak liet een prima indruk op ons na. De uitbreiding lijkt veilig verder te bouwen op de hoofdgame en vinkt tegelijk de weinige issues die we hadden toch netjes af. Fans van het origineel krijgen wellicht weer vele uren speelplezier erbij, maar voor echt revolutionaire veranderingen zal het toch wachten zijn op het volgende deel in de serie.

Monster Hunter Rise: Break verschijnt op 30 juni voor de Switch. Onze review van Monster Hunter Rise vind je hier.

Een reactie achterlaten