Monster Energy Supercross moddert wat aan
Sammy Follet |
05 februari 2018
Toen Milestone onlangs Monster Energy Supercross: The Official Videogame aankondigde, waren we best verrast. Het al even kort getitelde MXGP 3: The Official Motocross Videogame is nog geen jaar uit en de makers komen nu al met een nieuwe spin-off op de proppen? Da’s wel erg snel.
Want waarom zouden de Italiaanse makers een volledige nieuwe game op de markt gooien die zijn voorganger wellicht de kaas van het bord eet? We hebben er na enkele uren in de opspattende modder geen antwoord op gevonden. Weten we nu wel: onze eerste indrukken van de previewversie voor pc die we in handen kregen, zijn niet onverdeeld positief.
Het grootste probleem van deze supercross-game? De motoren rijden niet even lekker als die in MXGP 3. Maar we hebben even moeten zoeken naar de precieze oorzaak. Op zich scheelt er bitter weinig aan de besturing, het snelheidsgevoel of de feedback die de uit pixels opgetrokken machines je via de controller geven. Integendeel. Je koppeling bruusk loslaten als je half glijdend een bocht uitkomt, tovert gegarandeerd een grijns op je met modder besmeurde gezicht. En toch scheelt er iets.
Uiteindelijk – na ettelijke laps – kunnen we er onze vinger op leggen: de animaties zijn (op dit moment) erg ondermaats en daar wringt het. De rijders hangen vreemd aan en op hun motor en zien eruit zoals je grootmoeder er zou uitzien, mocht ze voor haar zeventigste verjaardag een dirtbike cadeau krijgen. Gelukkig is het maar een previewversie en kan er nog vanalles worden aangepast? Laten we hopen dat dit een erg oude versie was, want de game komt al uit op 13 februari.
Wat Milestone dan wel weer voor elkaar heeft, is de intuïtieve track editor. Zelfs het kleinste kind kan met een minimum aan inspanning iets in elkaar flansen waar je met plezier op rondcrosst. Parcours bouwen gaat snel en makkelijk. Enkele getalenteerde zielen zullen ongetwijfeld met tracks opdagen die de officiële omlopen naar de kroon zullen steken.
Niettemin is de voorlopige conclusie snel gemaakt. Deze game zou veel beter tot zijn recht komen als extra content voor MXGP3. Dan waren we meteen van die buggy en onbeholpen animaties af. En eerlijk: de gameplay van die game vinden wij ook sterker. Dan zouden we ook niet hoeven te vallen over die luie stukken recyclage, want de opties om rijder en motor te personaliseren, zijn niet meer dan een ouderwets stukje knippen en plakken.
Was redelijk geprijsde DLC dan geen betere optie geweest? Ja hoor. Tenzij de finale versie van Monster Energy Motorcross ons alsnog het tegendeel kan bewijzen.