fbpx

Microsoft: ‘Game Pass heeft negatieve impact op verkoop van games’

Xbox Game Pass

Allicht niet verrassend, maar Microsoft heeft toegegeven dat de verkoopcijfers van games die toegevoegd worden aan Xbox Games Pass, een flinke duik nemen. De uitgever maakte dat bekend in het kader van een onderzoek door de Britse overheid.

In een nieuwe publicatie schrijft de Competition and Markets Authority (CMA) het volgende: ‘Microsoft heeft aangegeven dat uit interne analyse blijkt dat de verkoop van games met [geschrapt] % daalt, zelfs tot 12 maanden na de toevoeging aan Game Pass.’ Kortom: staat een game op Game Pass, dan verkoopt het veel minder.


Best frappant, aangezien Xbox-baas Phil Spencer altijd volhield dat de Game Pass-service net een boost gaf aan de verkoop van software. Dat blijkt nu niet het geval.

Opvallend genoeg uitte Activision Blizzard daarover al zijn bezorgdheid. Zo wordt in dezelfde publicatie vermeld dat de uitgever geen voorstander is van formules als Xbox Game Pass. Vooral omdat een dergelijke service de Buy to Play sales van een nieuwe titel compleet kannibaliseert.

Iets waar Sony natuurlijk al langer van op de hoogte is. De uitgever weigert om die reden gloednieuwe first-party releases te lanceren op PlayStation Plus. Een strategie die werkt, want het leidde bijvoorbeeld tot een recordverkoop voor God of War: Ragnarök.

Wat vinden jullie? Is een aboservice zoals Game Pass de toekomst of zal het eerder leiden tot minder kwalitatieve games?

Een reactie achterlaten