fbpx

Mario Golf: Super Rush is vooral een gemiste kans

Mario golf super rush review

Golfen en de Nintendo Switch gaan al lange tijd goed samen. Op de Nintendo eShop kan je Golf Story, What The Golf?, Golf Peaks en nog talloze anderen golfpareltjes vinden. De grote afwezige bleef echter Mario Gold, zeg maar de grootvader der golfgames. Zowat elke console die Nintendo ooit uitbracht, kreeg een versie van Mario Golf, met wisselend succes. Ontwikkelaar van dienst was bijna altijd de trouwe developer Camelot Software Planning. En wat zijn we blij dat de Switch ons nu ook weer toelaat om onze swing virtueel te perfectioneren.

900


Potje golf

Indien golf je als sport niet kan boeien, dan zal deze recensie je ook niet overtuigen. Mario Golf houdt de gameplay wel in die mate eenvoudig, dat je perfect de regels van de sport kan leren op enkele minuten tijd. Daarna opent er zich een zeer fijne sportgame die je regelmatig zal bovenhalen voor een snel potje golf.

Nintendo heeft vaak de neiging om zijn sportgames te voorzien van een aantal gimmicks die wel eens in de weg durven te lopen van de basisgameplay. We zijn dan ook opgelucht dat dit bij Super Rush niet het geval is. Wie er zin in heeft kan in een wip een partijtje golf opstarten (met één tot vier spelers), selecteren welke holes je wil spelen en klaar is kees.

Dat vertaalt zich ook naar de gameplay: de besturing van je golfspeler is grotendeels aan twee knoppen plus de richtingstoetsen gekoppeld. Er zijn geavanceerde opties, zoals het toevoegen van curves aan je slag, Special Shots of het gebruik van de Range Finder om het terrein te bestuderen vooraleer je kiest waarheen je wil slaan. Maar die zijn niet cruciaal.

Wie geen trek heeft in die gevorderde mogelijkheden, geraakt best ver met de basisbesturing. Kudos aan Nintendo om zowel beginners als golfkenners op deze manier bij de les te houden. Qua game modes heeft deze Super Rush niet superveel content in de aanbieding, maar we kregen nooit het gevoel dat er te weinig was om een aangenaam geheel te vormen.

NSwitch MarioGolfSuperRush 07

Variaties op Mario

Eens je je thuis voelt in de wereld van long bombs, recoveries en chip-ins, is het natuurlijk de vraag of een relatief simplistische golfgame wel voldoende leuk kan behouden na enkele uurtjes spelen. Het korte antwoord: toch wel. Ten eerste heb je de singleplayer verhaalmodus, waarbij met je eigen Mii-personage beetje bij beetje uitgroeit tot een ster van de golfwereld.

Leuk gevonden, maar verwacht hier geen mirakels: er is relatief weinig verhaal en de personages die je ontmoet zijn niet memorabel. Dat ontwikkelaar Camelot überhaupt een poging heeft ondernomen om een singleplayer te maken met lichte RPG-elementen (zoals kopen van gear en het stijgen van levels), verdient wel applaus. Tijdens deze verhaalmodus speel je overigens het overgrote merendeel van de golfterreinen vrij, en dit aan meer dan degelijk tempo.

Dankzij die extra golf courses, elk met zijn eigen obstakels en speciale omstandigheden (denk aan woestijnlevel, vallei vol windstoten, enzovoort), is er ook keuze genoeg om telkens een andere ervaring te hebben. Daarbij tellen we nog het rooster van 16 bekende Nintendo-personages met elk hun eigen sterke punten en special moves. veel afwisseling voegen de eprsonages niet toe, maar het krikt de levensduur van de game nog wat verder op.

NSwitch MarioGolfSuperRush 08

Geen Action Replay?!

Zijn er ook minpunten? Uiteraard wel. Eén onbegrijpelijke keuze is het feit dat je geen replays of hoogtepunten kan bekijken van je beste acties. Ander punt van kritiek: de AI van je tegenspelers. Er zijn niet echt opties om hun moeilijkheidsgraad of speelstijl aan te passen, en we kregen steeds de indruk dat de prestaties van de AI rechtstreeks gekoppeld waren aan de onze. Dat zorgt ervoor dat de game wel degelijk op zijn best is tegen andere spelers, en dat is dan weer een deuk in de verhaalmodus, waar je noodgedwongen tegen AI moet spelen.

Dan zijn er nog de gimmicks die we liever niet gezien hadden. De motionbesturing bijvoorbeeld is een dubbeltje op zijn kant: het werkt, maar heeft geen toegevoegde waarde ten opzichte van het spelen op de handheld of met een Pro controller. En dan is er nog de nieuwe en best bedenkelijke Speed Golf-modus: de regels van golfen blijven hetzelfde, alleen moet je tussen elke slag door zelf naar de plaats lopen waar je golfbal geland is. Dit leidt tot een vreemde versie van Fall Guys, waarbij de golfers elkaar in de weg lopen en omver duwen. Dit alles met een genadeloos tikkende tijdsklok. Dat het indruist tegen de wetten van de rustgevende golfsport, kunnen we nog door de vingers zien. Dat het gewoon niet fun is om te spelen, niet.

Dankzij concurrenten als Hot Shots Golf en Clap Hanz Golf zijn er best wat alternatieven in het lichtere golfgenre. Deze Mario Golf : Super Rush vinden we dan ook een gemiste kans. De meesters van Camelot/Nintendo zouden met hun jarenlange ervaring net moeten tonen hoe zij het aanpakken, maar helaas is de ervaring te middelmatig om lang bij te blijven. Goed, maar niet groots. Par dus.

7.0
  • solo en multiplayer fun
  • voldoende personages en locaties
  • basisgameplay zit écht goed
  • motion controls niet perfect
  • Speed Golf mode te chaotisch

BESLUIT

Van Nintendo durven we altijd ietsje meer verwachten, en het is net die extra kwaliteit die ontbreekt. Mario Golf: Super Rush stelt niet teleur, maar kan niet opboksen tegen de vaak goedkopere alternatieven in het genre.

Een reactie achterlaten