fbpx

Makers Redfall hoopten dat hun game geannuleerd werd

Redfall

Voor de komst van The Lord of the Rings: Gollum was Bethesda’s vampierenshooter Redfall de meest miserabele launch van 2023. De titel verscheen met ondermaatse performance en tal van bugs. En blijkbaar was het ontwikkelingsteam daarvan op de hoogte. Sterker, de makers hoopten dat Microsoft hun game zou cancellen.

Zo schrijft de financiële website Bloomberg dat het personeel van Arkane Austin de mislukking wijdt aan een gebrek aan visie voor de game en een nijpend personeelstekort. De ontwikkeling liep zo slecht na twee jaar dat de studio hoopte dat Microsoft de game zou annuleren of rebooten als een singleplayergame.


Moederbedrijf Zenimax Online Studios stond er namelijk op dat Redfall een multiplayergame zou worden. Gezien de studio met Prey en Dishonored vooral singleplayergames had ontwikkeld, verliet zo’n 70% van het productieteam de studio.

Hierdoor kampte de studio met een zwaar personeelstekort voor de vampierengame. Nieuwe krachten aanwerven lukte niet, want alle kandidaten waren geïnteresseerd in het maken van singleplayergames waar Arkane bekend om stond.

Tel daarbij dat de creatieve visie vaak gewijzigd werd door het management en het mag duidelijk zijn dat de ontwikkeling een zootje werd. De ene dag werd Borderlands als voorbeeld genomen, de andere dag was Far Cry de voornaamste inspiratiebron. Uiteindelijk werd de game afgemaakt met zo’n 100 medewerkers.

Nu goed, de Xbox Showcase vindt plaats op 11 juni. Hopelijk krijgen we dan wat nieuwigheden te zien die ons de bittere pil van Redfall snel doen vergeten…

Een reactie achterlaten