fbpx

Destiny: Rise of Iron knalt raak

Destiny’s hobbelige start in 2014 werd vorig jaar met de eerste uitbreiding The Taken King ruimschoots rechtgezet. Het Bungie-team heeft eindelijk zijn draai gevonden en belooft met Rise of Iron die koers verder te zetten. Wij gingen alvast aan de slag met de nieuwe expansie en werden bijgestaan door David Dague, community manager die de afgelopen jaren heel wat te verduren kreeg.

Het grote probleem van Destiny? Het gebrek aan een degelijk verhaal. En dat weet David Dague ook. Het voorbije jaar worstelde hij zich door hopen feedback van de gamers om die aan het ontwikkelingsteam over te maken. Dat het verhaal dan ook de nieuwe focus van Rise of Iron is geworden, is goed nieuws.

roi_story_mission1_3rdp_05

Lord Saladin krijgt een stevige promotie: de gepantserde handelaar krijgt zowaar de hoofdrol in deze uitbreiding. Als laatst overlevende Iron Lord roept hij jou en andere spelers op. Die kwaadaardige splicers willen geschiedenis maken van Lord Saladin en aan ons om dat te voorkomen. Het klinkt best cliché, maar voor een game die snakt naar diepgang is zelfs het meest eenvoudige plot een verademing.

Rise of Iron boekt een terugrit naar Old Russia dat opgevreten wordt door mysterieuze krachten. De povere restanten in het toendragebied verkeren in een nog slechtere staat en de splicers zijn gemuteerd naar hyperactieve aanvallers. Ons takenpakket bestaat uit het welgemikt uitroeien van deze gedrochten en de oorzaak van deze mutaties achterhalen.

roi_story_mission1_3rdp_04

De mutaties zijn niet alleen best goor om aan te zien, ze hebben ook het gedrag van de splicers veranderd. Vijanden proberen je nu in de val te lokken door gebruik te maken van de omgevingen. Ook de eindbazen zijn niet van de domste. Bij het uitspelen van een nieuwe Strike, The Wretched Eye, komen we oog in oog te staan met een Splicer Priest. Met zijn beste goocheltrucs stuurt hij een kolossale en wild in het rond meppende Oger op ons af. Pittig detail: het blinde gedrocht kunnen we niet neerschieten vooraleer we de Splicer Priest uitschakelen. Samenspelen is de boodschap, want zonder teamwork wordt elke speler moeiteloos afgeslacht.

Naast de injectie van een ietwat filmisch verhaal (en alweer een shitload aan nieuwe wapens en gear), krijgt de multiplayer ook een stevige schop onder de billen. Dé nieuwigheid voor Rise of Iron heet Supremacy: een team death match mode waarbij het aantal kills niet meetelt voor het eindresultaat. Wel de Crusts die je van neergeschoten spelers kan oppikken. De vergelijking met Kill Confirmed uit Call of Duty is snel gemaakt en je kan dan ook dezelfde strategische trucjes toepassen. Laat een crust liggen en als een kip zonder kop rent iemand er wel naartoe. Easy kills gegarandeerd. Maar weet dat je zelf erg gemakkelijk in die valstrik kan lopen.

roi_story_mission1_3rdp_02

Ook van de partij: een handvol nieuwe maps die goed en logisch aanvoelen. Wij mogen alvast knallen op twee nieuwe locaties: Venus en Icarus. Die laatstgenoemde is zonder twijfel de betere van de twee, maar blijkt een exclusief liefdeskind van Sony en Activision te zijn. Alleen PS4-gebruikers kunnen Icarus onveilig maken, wat een pijnlijk gemis is voor de andere platformen. Gelukkig kan iedereen zich verheugen op de privé PvP-matches.

Na deze hands-on kunnen we ons enigszins vinden in het verkoopspraatje dat Activision ophangt: dit is inderdaad het uitgelezen moment om Destiny een nieuwe kans te geven. Rise of Iron schakelt duidelijk een versnelling hoger op vlak van verhaal en gameplay en probeert zo de game te zijn dat het twee jaar geleden beloofde. Blijft dit niveau behouden doorheen de volledige uitbreiding? Dan wordt 20 september echt een hoogdag voor Destiny-fans.

Laat een reactie achter

/* Test */