Google reageert op klachten van Stadia-gebruikers
Stijn Poelmans |
25 november 2019
Google Stadia ligt een week in de rekken, al verliep de launch niet van een leien dakje. Toegegeven, de technologie is indrukwekkend, maar al snel bleek dat verschillende statements van Google na de release niet kloppen. Eentje daarvan is dat alle games zouden draaien in een 4K-resolutie met 60 frames per seconde. Via de subreddit rijst de vraag waarom gamers dit negeren en Google heeft eindelijk gereageerd. Al biedt die reactie niet echt een oplossing…
Website 9to5google bond de kat de bel aan. Volgens de tech website streamt Google Stadia geen games in 4K aan 60 frames per seconde. In oktober beloofde Phil Harrison, hoofd van Google Stadia nog dat wel het geval zou zijn:
Yes, all games at launch support 4K. We designed Stadia to enable 4K/60 (with appropriate TV and bandwidth). We want all games to play 4K/60 but sometimes for artistic reasons a game is 4K/30 so Stadia always streams at 4K/60 via 2x encode.
— Phil Harrison (@MrPhilHarrison) 9 oktober 2019
Toen de technische jongens van Digital Foundry verschillende titels aan een test onderwierpen, bleek dat niet het geval. Destiny 2 wordt bijvoorbeeld gerenderd in 1080p en daarna geüpscaled, maar haalt nooit 4K. Ook Red Dead Redemption 2 rendert in maximum 1440p en wordt geüpscaled door de Chromecast. Opvallend daarbij is dat het aantal pixels dat door de PS4 Pro gerenderd wordt, hoger ligt dan bij Google Stadia. En dat terwijl de hardware van Google Stadia, althans achter de schermen, sterker is dan de processors van Xbox One X en PS4 Pro samen.
In een nieuw statement op allerlei klachten hierover, ontkent Google alle verantwoordelijkheid en schuift het de schuld in de schoenen van ontwikkelaars:
“Met de juiste internetverbinding streamt Google Stadia games in 4K en 60 fps. Ontwikkelaars die deze games maken, zorgen ervoor dat de streamingervaring optimaal is voor elke game. Daarbij horen natuurlijk technieken om de beste mogelijke resultaten te verkrijgen. Wij geven ontwikkelaars de vrijheid om het scherpst mogelijke beeld te verkrijgen, inclusief de hoogste framerate.
Wij verwachten dat ontwikkelaars hun games op Stadia kunnen – en zullen – verbeteren. En aangezien Stadia hier gesitueerd is, gebeurt die innovatie snel zonder dat de consument patches of updates moet downloaden.”
Een bizarre situatie dus, waarbij slechte communicatie vooral aan de basis ligt. De Chromecast van Google Stadia voert wel degelijk een 4K-signaal uit, al heeft Google daarbij over het hoofd gezien dat verschillende studio’s hun games intern niet in 4K renderen ter optimalisatie.
Wij hopen voor Google dat dit statement bij verschillende studio’s niet in het verkeerde keelgat schiet, want onrechtstreeks wijst de computergigant de ontwikkelaars nu met de vinger. Terwijl het zelf de verantwoordelijk moet nemen en juist moet communiceren.
Het laatste woord zal er allicht nog niet over gezegd zijn over Google Stadia…