fbpx

ESA niet tevreden met erkenning gameverslaving als ziekte

Vorige maand besliste de Wereldgezondheidsorganisatie dat een gameverslaving officieel als ziekte moet erkend worden. En dat valt niet in goede aarde bij de Amerikaanse Entertainment Software Association. De organisatie die een groot aantal game-uitgevers zoals EA, Square Enix, Ubisoft en Take-Two Interactive vertegenwoordigt, verzet zich tegen de beslissing en geeft de Wereldgezondheidsorganisatie een veeg uit de pan.

In een statement verklaart ESA dat videogames niet verslavend zijn. En dat de erkenning van de WGO gevaarlijke gevolgen kan hebben voor patiënten met echte psychische problemen. Een gameverslaving wordt dan immers gelijkgesteld met mentale aandoeningen zoals depressie en sociale angstsysndromen en die verdienen de onverdeelde aandacht van de medische wereld:


“The World Health Organization knows that common sense and objective research prove video games are not addictive. And, putting that official label on them recklessly trivializes real mental health issues like depression and social anxiety disorder, which deserve treatment and the full attention of the medical community. We strongly encourage the WHO to reverse direction on its proposed action.”

ESA heeft zeker een punt en legt daar ook de nadruk op door het spelen van videogames te vergelijken met andere hobby’s waar mensen veel tijd en geld insteken:

“Just like avid sports fans and consumers of all forms of engaging entertainment, gamers are passionate and dedicated with their time. Having captivated gamers for more than four decades, more than 2 billion people around the world enjoy video games.”

Wij zijn vooral benieuwd hoe de Wereldgezondheidsorganisatie hierop zal reageren. Want de ESA is geen kleine speler in de videogame-industrie.

Een reactie achterlaten