DICE veteraan bekritiseert erbarmelijke staat Battlefield 2042
Stijn Poelmans |
14 februari 2022
Dat Battlefield 2042 geen succesvolle launch kende, wisten we al. Duizenden gamers hebben immers een petitie getekend om een refund te krijgen van EA. Nu heeft ook de voormalige lead designer van de serie zich uitgesproken over de rampzalige staat van de game.
Het was David Goldfarb, lead designer van Battlefield: Bad Company 2 en Battlefield 3, die Battlefield 2042 door het slijk haalde op basis van een video van YouTuber Stodeh.
Really trying to understand why some of these design calls were made. Why are there no smaller infantry maps? Why was 128 player count a thing that didnt seemingly have any accommodation for infantry? why are whole maps shipping without any detail art?
— David Goldfarb #BlackLivesMatter (@locust9) February 8, 2022
Was no one in control of quality over there? Who thought this experience honored the BF sandbox experience and took it forward? I’m astonished that there were this many missteps even knowing the obstacles from higher up.
— David Goldfarb #BlackLivesMatter (@locust9) February 8, 2022
Tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering liet EA al weten dat de slechte launch van Battlefield 2042 geen effect op de omzet van de uitgever zou hebben. De shooter maakt nog slechts 10% uit EA’s portfolio, aangezien Apex Legends het overgenomen heeft als blockbustershooter van EA.
Iets wat Goldfarb ook toen al deprimerend noemde. Als een ex-werknemer van DICE, vindt hij het zelfs pijnlijk om te zien wat er met de serie is gebeurd.
this is profoundly depressing and as ex-DICE it hurts to watch https://t.co/wDej44ukIc
— David Goldfarb #BlackLivesMatter (@locust9) February 2, 2022
Goldfarb heeft overschot van gelijk. Projecten met een uitgebreide visie moeten steeds vaker plaatsmaken voor battle royale shooters met minder originaliteit, live service updates, een permanente stroom aan inkomsten en weinig productierisico. Iets wat in de toekomst alleen nog maar erger wordt.