fbpx

Destiny 2: The Witch Queen brengt eindelijk een degelijk verhaal naar de shooter

Destiny 2 witch queen review

Destiny heeft zijn ups and downs gehad, maar één ding bleef steevast gelijk: van het verhaal snapten we geen hol. Hoe solide we de gameplay ook vonden, de plot bleef bij niet meer dan filosofisch gewauwel. Met de uitbreiding The Witch Queen komt daar eindelijk verandering in.

witch queen review

Gothische novelle

Laten we wel wezen: The Witch Queen is zonder meer de beste toevoeging aan het universum van Destiny. De uitbreiding geeft het verhaal een nieuwe boost en overstijgt daarmee zelfs het niveau van The Taken King. Jij komt oog in oog te staan met Savathun, de zus van de Taken King zelve.


Meer vertellen zou spoilers betekenen, maar onthoud dat het verhaal absoluut geen voorkennis vereist. Nieuwkomers kunnen gemakkelijk aan de slag met deze uitbreiding. Zowel op verhaal- als gameplayvlak. Heb je nog nooit Destint gespeeld, wordt je power level meteen naar het vereiste minimum gebracht. Goed dat Bungie ook verder kijkt dan zijn tunnelvisie.

De acht missies van deze The Witch Queen brengen je naar een nieuwe openwereldlocatie genaamd de Throne World. Het is een soort neogotisch kasteel compleet met moerassen, tombes en geheimen die je doorgaans in avonturenfilms ziet. Daar moet je platformen, puzzels oplossen en baddies afknallen om uiteindelijk oog in oog te staan met de Queen of Lies.

Bungie – dat zopas werd ingelijfd door Sony – krijgt van ons ook dikke bonuspunten omdat ze ons terug naar het Europa uit Beyond Light sturen. Oké, de drie bazen in dat stuk zijn weinig memorabel, maar het geheel zorgt voor een stevige spookhuisrollercoaster.

Destiny 2 witch queen

Glaive & Void 3.0

Speel je solo, dan merk je al snel dat de moeilijkheidsgraad snel de hoogte in gaat. Je kan dat oplossen door te gaan grinden, maar dat haalt de vaart uit de verhaalmissies. Aan de slag dan maar met het nieuwe ‘Glaive’-wapentype: een soort kruising tussen mêlee- en ranged wapens dat het spektakelgehalte opdrijft. De mogelijkheid om zelf je wapens te craften, is ook meer dan welkom, enkel jammer dat Bungie ook het proces weer nodeloos ingewikkeld maakt.

Ook de Void-subklasse werd helemaal herwerkt en door Bungie omgedoopt tot Void 3.0: met de negatieve energie kan je een soort zwart gat creëren die je tegenstanders om zeep helpt én hun krachten ontfutselt. De Void-klasse ligt nu meer in lijn van de Stasis-klasse: met Aspects en Fragments kan je de subklasse meer naar eigen smaak gaan customizen. Dat gaat best diep: zo kan je jezelf onzichtbaar maken, een schild optrekken of – voor wie het liever wat offensiever wil – je doelwit zwakker maken of uit elkaar doen spatten.

destiny 2

Als een spookhuis

Bungie introduceert ook een nieuw vijandtype. De Lucent Hive zijn een sterkere vorm van de bekende Hive en de rakkers blijken naast lichtgevend ook best taai. Aan het hoofd van de nieuwe spookhiërarchie staan de Lucent Guardians die de abilities van jouw characters hebben. Meer nog: als ze het loodje leggen, blijft hun Ghost ze reviven. Dus snel afmaken is de boodschap.

Een eervolle vermelding gaat uit naar onze nieuwe compagnon Fynch. De weggelopen Hive Ghost leidt zijn buddies om de tuin om jou te helpen. Als gids is hij onnavolgbaar en vuurt de ene oneliner na de andere af. Wat nog meer bijdraagt aan de sterke campagne.

The Witch Queen – met haar lichtvijanden en best griezelige setting – heeft wat weg van een spookhuis. Liever een echte nachtmerrie? Schakel dan over op de nieuwe ‘Become Legend’-moeilijkheidsgraad die je ‘Elden Ring’-gewijs meermaals terug naar af zal sturen. Een lichtpuntje in deze duisternis: eindelijk zijn er ook tussentijdse savepoints. Een evidentie in andere games, helemaal nieuw in Destiny.

Je hebt zo’n 20 uur nodig om The Witch Queen verhaalcampagne te doorploegen en het verhaal maakt zo’n vaart dat je je geen seconde verveelt. De toevoegingen en tweaks zijn mooi meegenomen, maar verwacht hier geen drastische makeover. Dit blijft nu eenmaal een uitbreiding. Zo werd er bijvoorbeeld aan de multiplayermodes weinig getornd: geen toevoegingen aan de Crucible in de vorm van nieuwe game modes of maps. En ook Gambit telt nog steeds vier maps en geen nieuwe aanpassingen.

8.0
  • beste Destiny-campagne ooit
  • Throne World barst van de sfeer
  • verbeterde Void
  • weapon crafting nodeloos ingewikkeld
  • niets nieuws aan Gambit of The Crucible

BESLUIT

Geslaagde uitbreiding die het Destiny-universum eindelijk van een sterk verhaal voorziet. De weapon crafting en herziening van de Void-klasse zijn welkome toevoegingen die Destiny 2-steeds dichter naar het must have-hoekje schuift.

Een reactie achterlaten