fbpx

Call of Duty: Vanguard belooft blockbuster WOII-verhaal

Activision heeft eindelijk Call of Duty Vanguard officieel onthuld met een vette trailer. Die moet duidelijk maken dat de nieuwe Call of Duty in tegenstelling tot Battlefield 2042 erop gevierd is om een sterke singleplayer verhaalcampagne af te leveren. Sterker, volgens de makers moet hij niet onderdoen voor een big budget WOII-film. Op 5 november verschijnt-ie, maar wij kregen al een gameplay sneak peek. 

Vanguard Reveal 08


De geboorte van Special Forces

Eerst en vooral: Call of Duty Vanguard doet het dit najaar ook met multiplayer en Zombies en ook Warzone gaat helemaal op de schop, maar daarover wilde ontwikkelaar Sledgehammer Games nog niet veel kwijt. Kregen we wel te zien: een indrukwekkende introductie tot de verhaalcampagne die volgens Game Director Josh Bridge zowat de meest filmische blockbuster singleplayer van de reeks wordt.

In Vanguard volg je het allereerste vierkoppige Special Forces-team dat in de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog wordt samengesteld om Project Phoenix te stoppen. De nazi’s hebben immers plannen voor een opvolger van Hitler en die moet jij zien te dwarsbomen. Jij volgt het verhaal van de vier soldaten: hoe ze hun oorlogsstrepen verdiend hebben tijdens de oorlog en hoe ze op speciale infiltratiemissie naar Berlijn worden gestuurd.

Zo is er de Russische verpleegster Polina die zich na het bombardement van Leningrad omschoolt tot succesvolle sniper. De Amerikaanse piloot Wade Jackson die boven de Stille Oceaan wordt neergehaald en op de Aziatische eilanden moet zien te overleven. En de Australische tanksoldaat Lucas die het de Egyptische woestijn opneemt tegen Rommels troepen. Vier fronten, vier totaal verschillende settings én strategie.

Vanguard Reveal 06

Hollandse drop

Tijdens het exclusieve voorproefje kregen we vooral gameplay van Arthur Kingsley te zien, de Britse parachutist die een dag voor D-Day tijdens Operatie Tonga boven Nederland wordt gedropt. Tijdens de landing ontsnapt hij ternauwernood aan de verdrinkingsdood en moet hij enkel gewapend met een mes zich ’s een weg door het pikdonkere bezet gebied banen. De sfeer is bijzonder gespannen.

Het is pikdonker en je ziet het verschil niet nazi’s of strijdmakker. Gewoon hopen dat de andere ‘bang’ antwoordt op jouw ‘flash’. Terwijl je door het bos sluipt, licht de omgeving bij elk salvo van het Duitse afweergeschut realistisch op. De verlichting is ongezien. Zo zie je tussen de dansende schaduwen hoe je sergeant hulpeloos aan een boom bengelt, wordt gespot door een patrouille en vervolgens een nazi-bajonet tussen de ribben krijgt.

Arthurs missie is zowat de meest filmische singleplayer die wij al in het genre gezien hebben. Fantastisch mooi én zenuwslopend. Vooral wanneer Arthur op weg naar de brandende molen in een kelder gaat schuilen. Plots ziet hij licht door de plankenvloer boven hem, opent hij het vuur en barst de hel helemaal los.

Sledgehammer heeft de engine van Modern Warfare 2 verder geoptimaliseerd en dat zie je eraan. Fotorealisme is volgens de game director het einddoel, dus verwacht je aan een visueel indrukwekkende spektakelrit. Al wil Sledgehammer met Vanguard ook verder gaan dan je typische heldenverhaal en het persoonlijke verhaal van de vier vertellen.

Zo ontdek je in de campaign via flashbacks het achtergrondverhaal van de vier soldaten – die trouwens elk op een écht historische personage zijn gebaseerd – maar ook hoe ze samen hun uitzonderlijke missie aanpakken. Spoiler: die loopt meteen fout en de vier worden gevangen genomen en door de Gestapo naar Berlijn gebracht voor een ondervraging. De rest moeten we volgens Sledgehammer zelf ontdekken.

Vanguard Reveal 03

Wat met multiplayer?

En dan is er nog de multiplayer. Voor Sledgehammer was het alvast even zoeken naar de juiste toon. De multiplayer wordt terug een stukje authentieker en focust meer op tactische gunplay. Geen drones hier, wel authentieke schietijzers en de typische compacte WOII maps waar we van houden (er zullen zo’n 20 maps beschikbaar zijn). En vooral: veel meer destructie.

Zowat alles in je omgeving reageert op de kogels en explosieven waardoor die potjes TDM een stuk dynamischer worden. Zo kan je door houten kasten schieten, stoelen en tafels wegknallen en dekkingen helemaal kapot knallen. De omgevingen zijn een stuk interactiever, waardoor de maps op het einde van je potje Kill Confirmed er helemaal anders uitzien.

Sledgehammer had het naast de traditionele elementen en customizingopties vooral over twee nieuwe multiplayermodes: Blitz en Champion Hill. De ontwikkelaar belooft snel meer details, samen met de eerste info over Zombies die door Treyarch wordt verzorgd.

Wat de battle royale modus Warzone betreft: ook die wordt in Vanguard geïntegreerd en gaat volgens Sledgehammer helemaal op de schop. Zo zouden de collega’s van Raven Software vanaf release een gloednieuwe Warzone-map klaar hebben helemaal in WOII stijl. Of die Verdansk gaat vervangen of de huidige Warzone-map 70 jaar terug de tijd in katapulteert, is nog niet bekend.

Call of Duty Vanguard verschijnt op 5 november voor PS5, Xbox Series X, pc, PS4 en Xbox One.

Vanguard Reveal 04

 

REACTIES (1)

Een reactie achterlaten