fbpx

Bedenkers Doom onthullen oldskool shooter Blackroom

John Romero en Adrian Carmack, bekend van hun werk aan de originele Doom, hebben vandaag hun nieuwe project Blackroom, onthuld. De game is in ontwikkeling bij Night Work Games en speelt zich af in een verdorven holografische wereld.

Blackroom zal verschijnen voor pc en Mac, al sluit de ontwikkelaar een consoleversie niet uit. De game wordt wordt free-to-play en zal mods en user-generated content ondersteunen. Om de ontwikkeling een duwtje in de rug te geven, zijn Carmack en Romero alvast naar Kickstarter getrokken voor wat financiële steun.


Wat betreft het verhaal, krijg je in The Blackroom de controle over Santiago Sonora, een ingenieur bij een bij een bedrijf dat holografische simulaties ontwikkelt. Wanneer het een en ander misgaat in de alternatieve realiteiten, gaat Santiago op onderzoek.  Het concept laat de game toe om een enorme variatie aan settings te introduceren, zoals miltaire veldslagen, helse kerkers, onbekende planeten, spookstadjes en of zelfs een vervloekt piratenschip.

De game keert trouwens terug naar de oorsprong van de shooter, waarin gestoorde combat de plak zwaaide. Zo zal je snel moeten bewegen om vijandelijk lood te ontwijken en kan je rocket-jumps uitvoeren terwijl je een rakettenregen laat neerdalen op de tegenstand.

Romero en Carmack zien alvast veel potentieel in het project:

“Blackroom is het soort shooter dat je van ons kan verwachten. Dankzij de holografische simulaties, kunnen we omgevingen integreren die gamers niet verwachten in een shooter. En om de beste te zijn, zal je elke map en je personage goed moeten beheersen.”

Leuk is dat je de in-game simulaties kan manipuleren met behulp van het Boxel-toestel, een beetje vergelijkbaar met de Gravity Gun in Half-Life 2. Heb je iets te veel moeite met de vijanden, dan kan je dus nog altijd de omgeving tegen hen gebruiken.

Blackroom wordt momenteel ontwikkeld met de Unreal Engine 4. De game mikt op een release in 2018.

Een reactie achterlaten